System bezprzewodowy na lotnisku – Portal PR - 24PR




System bezprzewodowy na lotnisku

27.05.2009 Kategoria: Systemy IT, Technologie, Telekomunikacja. Autor: Anna Skiba

Netiona wdrożyła dla Międzyanrodowego Portu Lotnicznego wydajny i odorny na zakłócenia system bezprzewodowy. Powstał w celu połączenia drogą radiową terminali komputerowych umieszczonych w samochodach obsługi odpowiedzialnej za odprawę samolotów na płycie lotniska z centralnym systemem odpraw.

Sieć radiowa na Lotnisku

Firma świadcząca kompleksowe usługi na rzecz przewoźników lotniczych potrzebowała profesjonalnego rozwiązania, by wykorzystując technologię bezprzewodową  połączyć terminale komputerowe zainstalowane w pojazdach obsługi odpowiedzialnej za odprawę samolotów na płycie lotniska z centralnym systemem odpraw.

Kluczową dla Inwestorowi kwestią było pokrycie sygnałem radiowym  całej płyty lotniska, ze szczególnym wskazaniem na miejsca odpraw samolotów. Biorąc pod uwagę koszty eksploatacji systemu bezprzewodowego, podjęto decyzję, że powinien on pracować w paśmie nielicencjonowanym. Ze względu na specyficzne warunki techniczne występujące w porcie lotniczym, Inwestor potrzebował rozwiązania odpornego na różnorodne zakłócenia radiowe, zwłaszcza te generowane przez radar meteorologiczny, systemy radiolokalizacyjne oraz inne sieci bezprzewodowe .

Specyfika lokalizacji obligowała do  uwzględnienia ciągłych zmian warunków propagacji sygnału radiowego. Startujące, lądujące oraz przemieszczające się po płycie samoloty oraz samochody obsługi technicznej mogą mieć negatywny wpływ na propagację i jakość sygnału radiowego, co mogłoby istotnie oddziaływać na działanie systemu bezprzewodowego. Było to szczególnie ważne dla Klienta, gdyż poprzednie instalacje wdrażane na Lotnisku nie spełniały stawianych warunków.

Oczekiwania odnośnie systemu radiowego skupiały się również wokół dość nieszablonowej lokalizacji urządzeń klienckich. Urządzenia miały być zainstalowane na samochodach, które przez cały czas poruszają się po płycie lotniska.

Ze względu na specyfikę transmitowanych danych, mających istotny wpływ na obsługę logistyczną samolotów, nie można było sobie pozwolić na choćby najkrótrze przerwy w transmisji. Rozwiązanie, którego potrzebował Inwestor powinno umożliwiać pracę urządzeń w ciągłym ruchu. Pojazdy Inwestora znajdujące się w co raz to w innym miejscu lotniska i w różnej orientacji przestrzennej wobec stacji bazowych nie powinny nawet na chwilę tracić sygnału radiowego.

Inwestor od początku miał świadomość, że będzie potrzebne wykorzystanie co najmniej kilku stacji bazowych zlokalizowanych w różnych punktach lotniska. W związku z tym wdrażany system musiał posiadać funkcjonalność polegającą na szybkim przełączania się urządzeń klienckich pomiędzy stacjami bazowymi. Taka funkcjonalność umożliwia stałą łączność z pojazdami, które przemieszczają się po płycie lotniska, bez przerw w nadawaniu i odbieraniu informacji.

Ze względu na poufny charakter przesyłanych danych Inwestor wymagał bardzo silnego szyfrowania, by zapewnić ich bezpieczną transmisję. Ze względu na instalację urządzeń bazowych na zewnątrz budynków preferowane przez Inwestora rozwiązanie powinno być trwałe i odporne nawet na ekstremalne warunki atmosferyczne.

Dobór technologii bezprzewodowej

Analizator widma Rohde&Schwarz

Mając na uwadze powyższe wymagania Inwestora, Inżynierowie Netiony zaproponowali wykorzystanie pasma 5GHz , które w porównaniu z pasmem 2,4 GHz posiada większą ilością niezależnych kanałów radiowych i dysponuje lepszymi parametrami transmisji. Wykonano na lotnisku analizę widma radiowego profesjonalnym analizatorem widma Rohde&Schwarz FSH6 w celu zidentyfikowania potencjalnych źródeł zakłóceń oraz określenia ich charakterystyki.

Jedynie w pełni profesjonalne urządzenia były w stanie sprostać wszystkim rygorystycznym wymaganiom Inwestora. Dlatego Netiona zaproponowała system firmy Proxim – Tsunami MP.11a Ruggedized. Urządzenia z serii „Ruggedized” są w stanie pracować  nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych. Zastosowane w urządzeniach ogniwo Peltiera w  aktywny sposób odprowadza nadmiar ciepła. W przypadku niskich temperatur urządzenie jest podgrzewane. Stacje bazowe Tsunami MP.11a zlokalizowane w  miejscach zapewniających optymalne pokrycie sygnałem radiowym całej płyty lotniska.

Niebagatelnym problemem do rozwiązania była taka konfiguracja systemu bezprzewodowego, aby był on niewrażliwy na zakłócenia, szczególnie ze strony radaru meteorologicznego i systemów naprowadzania samolotów. Dzięki wykorzystaniu dostępnych w Tsunami parametrów konfiguracyjnych Inżynierowie Netiony sprawili, że system jest niewrażliwy na wspomniane powyżej zakłócenia. Potwierdziły to wykonane testy i późniejsza wieloletnia, bezawaryjna eksploatacja.

Samochody Inwestora zostały wyposażone w anteny o charakterystyce promieniowania umożliwiającej odbiór sygnału radiowego bez względu na orientację przestrzenną samochodu wobec stacji bazowej. W systemie bezprzewodowym Tsunami MP.11a włączono funkcję Roamingu, który umożliwił szybkie przełączanie się stacji klienckiej pomiędzy stacjami bazowymi w zależności od jakości sygnału radiowego. Włączono szyfrowanie transmisji AES, które zagwarantowało niezbędne bezpieczeństwo. Urządzenia radiowe Tsunami mają tak dużą moc jednostek obliczeniowych, że nawet włączenie tak skomplikowanego szyfrowania nie miało negatywnego wpływu na parametry transmisji.

Rezultat wdrożenia na lotnisku

Inwestor uzyskał profesjonalny system bezprzewodowy Tsunami MP.11a Ruggedized. Wybór rozwiązania, jak pokazuje już wieloletnie, bezawaryjne użytkowanie był jak najbardziej zasadny. Jest to dla nas podwójny sukces, gdyż zaoferowane przez nas rozwiązanie sprawdziło się w bardzo specyficznych warunkach, jakie występują na lotnisku jak również zapewniło klientowi bezawaryjną transmisję danych pomiędzy samochodami poruszającymi  się na płycie lotniska a bazami. Jest to dla nas bardzo nobilitujące doświadczenie, które ukazuje, że Inżynierowie Netiony sprostają nawet najbardziej nietypowym i rygorystycznym wymaganiom klienta.

We wdrożeniu bezawaryjnego systemu bezprzewodowego nie przeszkodziła nam nawet specyfika pasma nielicencjonowanego, która czasami niekorzystnie wpływa na instalowane systemy. Na przeszkodzie nie stanął nam również radar meteorologiczny wykorzystujący pasmo 5GHz. Wszystkie te niekorzystne czynniki udało nam się pokonać dzięki naszemu wieloletniemu, bogatemu doświadczeniu w projektowaniu i wdrażaniu wielu systemów radiowych. Efektem jest bardzo wydajna, bezpieczna i funkcjonalna sieć bezprzewodowa dopasowana do indywidualnych potrzeb Inwestora.

Inwestor

Ze względu na bezpieczeństwo międzynarodowego portu lotniczego szczegółowe informacje na temat Inwestora i lokalizacji systemu są tajne. Inwestor jest agentem handlingowym świadczącym kompleksowe usługi na rzecz przewoźników lotniczych korzystających z międzynarodowego portu lotniczego. Obecnie do podstawowych usług agenta handlingowego należą:

  • koordynacja operacji lotniczych,
  • obsługa naziemna samolotów,
  • obsługa naziemna pasażerów i ich bagażu,
  • obsługa lotów prywatnych
  • odladzanie samolotów,
  • informacja lotniskowa,

Anna Skiba
www.netiona.pl – Projekty i wdrożenia sieci WLAN i WiMAX,
www.cyberbajt.pl – Dostawa i dystrubucja urządzeń WiFi,
www.gdzienet.pl – Bezpłatna mapa zasięgu sieci radiowych,
www.optobridge.pl – Link laserowy OptoBridge

Podobne wpisy:

Tagi:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.