Członkowie społeczności internetowych bardziej podatni na zagrożenia – Portal PR - 24PR




Członkowie społeczności internetowych bardziej podatni na zagrożenia

02.09.2009 Kategoria: INTERNET, Komputery. Autor: ipis

T2Ankieta przeprowadzona przez AVG i Radę CMO (Chief Marketing Officer Council – Rada Dyrektorów Marketingu) dowodzi, że cieszące się coraz większą popularnością serwisy społecznościowe niosą ze sobą zagrożenie kradzieżą tożsamości oraz infekcjami komputerów złośliwym oprogramowaniem. Badanie dotyczyło podatności członków społeczności internetowych na ataki cyberprzestępców oraz sposobów ochrony przed nimi.

Amsterdam, 2 września 2009 roku – Z opublikowanych w zeszłym tygodniu wyników ankiety „Bezpieczeństwo w Społecznościach Internetowych” (Bringing Social Security to the Online Community) wynika, że pomimo wysokiej świadomości zagrożeń czyhających na członków społeczności internetowych, bardzo niewielu z nich podejmuje działania zmierzające do zabezpieczenia się przed przestępstwami online. Ankieta została przeprowadzona online w drugim kwartale 2009 roku. Badaniem objęto 250 losowo wybranych osób – użytkowników serwisów społecznościowych z USA.
Wyniki badania nie napawają optymizmem. Pomimo, iż większość użytkowników serwisów społecznościowych została dotknięta skutkami zagrożeń internetowych, tylko jedna trzecia z nich podejmuje działania zmierzające do zapewnienia sobie bezpieczeństwa online.

Ankietowani wykazali zaniepokojenie wzrastającą ilością spamu, złośliwego oprogramowania oraz nasileniem się ataków phishingowych. Prawie połowa badanych obawia się kradzieży tożsamości.

Aż 86% badanych zadeklarowało korzystanie z serwisów społecznościowych w domu lub w pracy. Mimo wzrastającej popularności społeczności internetowych, większość ich użytkowników nie stosuje nawet najbardziej podstawowych środków bezpieczeństwa, takich jak:
• Zmiana hasła – 64% badanych robi to nieregularnie lub nigdy
• Dostosowanie ustawień prywatności – 57% nie robi tego nigdy lub zdarza im się to nieregularnie
• Informowanie administratora serwisu społecznościowego o napotkanych zagrożeniach – aż 90% badanych zatrzymuje te informacje dla siebie lub informuje jedynie o niektórych przypadkach.

– Wraz ze wzrostem liczby internautów angażujących się w życie społeczności internetowych wzrasta liczba zagrożeń, na które muszą oni uważać. Cyberprzestępcy nie śpią i gotowi są wykorzystać każdą okazję – powiedział Donovan Neale-May, dyrektor wykonawczy Rady CMO. – Występujące coraz częściej naruszenia bezpieczeństwa dotykające popularnych portali społecznościowych utwierdzają nas tylko w przekonaniu, że użytkownicy tych serwisów nie mogą czuć się bezpieczni. Dlatego tak ważne jest promowanie swoistej kultury bezpieczeństwa wśród członków społeczności internetowych – dodał.

Oprócz oczywistych zagrożeń, wymienionych wcześniej, wyniki ankiety wskazują na szereg innych niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z serwisów społecznościowych, mogących wyrządzić spore szkody niechronionym lub nieostrożnym użytkownikom:
• 21% użytkowników bez wahania akceptuje zaproszenia do grona znajomych pochodzące od osób, których nie rozpoznają
• Ponad połowa udostępnia swoje komputery znajomym, by ci mogli zalogować się w serwisach społecznościowych
• 64% użytkowników klika na linki nadesłane przez innych członków społeczności
• 26% użytkowników udostępnia pliki wśród znajomych z portalu społecznościowego

W wyniku tych praktyk wielu użytkowników doświadczyło naruszeń bezpieczeństwa lub wystawiło się na różne zagrożenia:
• Prawie 20% doświadczyło kradzieży tożsamości
• 47% zostało ofiarami działania złośliwego oprogramowania
• 55% naraziło się na atak phishingowy

– Fakt, że internauci zdają sobie sprawę z ryzyka, a mimo to nie podejmują nawet podstawowych kroków gwarantujących im niezbędne minimum bezpieczeństwa, stanowi interesujące wyzwanie dla takich firm jak AVG, której zadaniem jest stworzenie bezpiecznej społeczności wirtualnej – powiedział Siobhan MacDermott, Dyrektor Departamentu Komunikacji i Relacji Inwestorskich AVG Technologies. – AVG żywi nadzieję, że możliwa jest zmiana mentalności użytkowników serwisów społecznościowych. Przygotowana przez nas kampania viralowa „Data Snatchers” ma zwrócić uwagę członków społeczności internetowych na problem bezpieczeństwa w sieci oraz wyposażyć ich w podstawowe narzędzia, które pozwolą im czuć się bezpiecznie nawet tam, gdzie są najbardziej narażeni na ataki cyberprzestępców – mówi MacDermott.

Kampania „Data Snatchers” polega na połączeniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych z bezpiecznymi praktykami opartymi na zdrowym rozsądku podczas korzystania z portali społecznościowych. Dlatego oprócz pobierania i instalowania darmowego oprogramowania antywirusowego (dostępnego na http://avgfree.com), AVG zachęca Internautów do zrobienia 6 prostych kroków ku bezpieczeństwu:
1. Jeżeli nie dysponujesz programem skanującym strony internetowe (np. darmowym AVG LinkScanner®), który weryfikuje bezpieczeństwo witryn jeszcze zanim klikniesz na link, blokuj wyskakujące okienka.
2. Nigdy nie udostępniaj swoich poufnych danych personalnych (numer dowodu, konta bankowego etc.). Serwisy społecznościowe nie wymagają od swoich członków informacji tego typu (wyjątkiem są płatne serwisy, np. randkowe).
3. Zmieniaj swoje hasła dostępu przynajmniej raz w miesiącu. Nie rób tego w sytuacji, kiedy otrzymasz mail nakłaniający Cię do tego – to może być działanie mające na celu kradzież Twoich danych dostępowych.
4. Nie pozwalaj swoim kolegom/koleżankom logować się do serwisów społecznościowych z Twojego komputera. Jeżeli nie stosują się oni do zaleceń bezpieczeństwa, może Cię spotkać przykra niespodzianka w postaci infekcji. Unikaj również logowania się na swoje konto na komputerze innego użytkownika.
5. Nigdy nie korzystaj z opcji zapamiętywania haseł. Co najmniej raz na tydzień staraj się czyścić historię przeglądanych stron.
6. Nie akceptuj zaproszeń do grona znajomych od osób, których nie znasz.

Pełne podsumowanie i prezentacja badań są dostępne na stronie www.avgnews.com
Trzymaj rękę na pulsie z AVG
• Subskrybuj blog Rogera Thompsona – Chief Research Officer’a AVG http://thompson.blog.avg.com/
• Dołącz do społeczności AVG na Facebook www.facebook.com/avgfree
• Śledź nowinki od AVG na Twitterze: http://twitter.com/officialavgnews
• Zarejestruj się na www.avgnews.com

By pobrać bezpłatną wersję oprogramowania AVG LinkScanner®, odwiedź http://linkscanner.avg.com/

Dystrubutorami AVG w Polsce są Przedsiębiorstwo Informatyczne CORE (www.avg.pl) oraz firma Quantus Technology (www.avgpolska.pl)

O Radzie CMO
Rada Dyrektorów Marketingu (Chief Marketing Officer Council – CMO) została powołana w celu wymiany specjalistycznej wiedzy pomiędzy przedstawicielami wyższych szczebli departamentów marketingu największych firmy z całego świata. Rada liczy 4500 członków, którzy w sumie zarządzają rocznym budżetem marketingowym rzędu 120 milionów dolarów oraz koordynują działania marketingowe w skali globalnej. Rada CMO wraz z osobami wspierającymi jej działalność liczy obecnie ponad 12 tysięcy kierowników z 90 państw świata oraz z różnych sfer życia gospodarczego. Oddziały regionalne Rady funkcjonują w obu Amerykach, Europie, Azji i Afryce. Do najbardziej znaczących grup interesu w ramach Rady należą Koalicja Dla Rozwijania i Optymalizacji Efektywności Sprzedaży (Coalition to Leverage and Optimize Sales Effectiveness – CLOSE), Instytut Zarządzania Marką (Brand Management Institute) oraz Forum Dla Rozwoju Technologii Bezprzewodowych (Forum to Advance the Mobile Experience FAME).

O AVG Technologies
AVG jest światowym liderem rozwiązań bezpieczeństwa, który chroni ponad 80 milionów użytkowników indywidualnych oraz małych firm w 167 krajach przed stale rosnącą liczbą zagrożeń internetowych, wirusów, spamu i hakerów. Siedziba główna firmy mieści się w Amsterdamie. AVG już przez niemal dwie dekady skutecznie walczy z przestępczością internetową. Posiada jedno z najbardziej zaawansowanych laboratoriów do wykrywania i zwalczania cyfrowych zagrożeń na świecie. Dostępne za darmo oprogramowanie zabezpieczające AVG zapewnia użytkownikom podstawową ochronę oraz umożliwia łatwy dostęp do bardziej zaawansowanych zabezpieczeń. Około 6000 resellerów, partnerów i dystrybutorów współpracuje z AVG na całym świecie. Należą do nich między innymi: Amazon.com, CNET, Cisco, Ingram Micro, Play.com, Wal-Mart oraz Yahoo!

źródło: Monday PR

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.