Jedna droga – wiele możliwości – Portal PR - 24PR




Jedna droga – wiele możliwości

16.09.2009 Kategoria: Logistyka. Autor: ipis

D1Szybki dojazd do pracy, łatwe i bezpieczne podróżowanie, rozwój centrów logistycznych, ekologiczny transport rzeczny po Odrze – to nie marzenia, ale realne możliwości, które roztacza przed nami Inicjatywa Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65. Nazwa wydaje się nieco skomplikowana, jednak korytarz ten posiada rzeczywisty potencjał rozwojowy i może przynieść wymierne korzyści każdemu z nas. Pozostaje tylko pytanie: w jaki sposób?

Ale o co chodzi?
Inicjatyw wszelkiego rodzaju, samorządowych czy obywatelskich, przybywa w Polsce z każdym rokiem. Fakt ten cieszy, gdyż duża aktywność społeczna jest jednym ze wskaźników wysokiego poziomu demokracji. Rzadko jednak zdarzają się oddolne inicjatywy międzyregionalne, a tym bardziej międzynarodowe. Dlatego też warto bliżej przyjrzeć się Inicjatywie CETC-ROUTE65, w której obecnie bierze udział 11 regionów z 6 różnych krajów.

Porozumienie na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 zostało zawiązane w 2004 roku w Szczecinie. – Korytarz łączy Bałtyk z Adriatykiem i docelowo po jego trasie będzie można sprawnie przemieszczać się środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego (rzecznego i morskiego) oraz lotniczego – opowiada Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC w Szczecinie. Trasa CETC-ROUTE65 ma około 1600 km długości i przebiega od Szwecji, poprzez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry, aż po Chorwację. – W skład polskiej części Korytarza wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3 (stanowiąca część europejskiej trasy E65), linie kolejowe, zespół portów Szczecin – Świnoujście oraz rzeka Odra – objaśnia dalej Marta Ciesielska.

Znając dzisiejszy stan polskich dróg, można przypatrywać się z niedowierzaniem wizji szybkiego i łatwego przemieszczania się po kraju. Członkowie Inicjatywy wzięli jednak sprawy w swoje ręce i usilnie dążą do uzyskania poparcia Komisji Europejskiej dla CETC oraz wpisania w sieć Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T jako projektu flagowego dla Unii Europejskiej. Poparcie to znacząco ułatwi zdobywanie funduszy na realizację różnorodnych projektów społeczno-gospodarczych, a także na modernizację i rozwój infrastruktury transportowej w regionach położonych na trasie Korytarza. Sygnatariusze Porozumienia są przekonani, że ich działania przyniosą realne zmiany, a korzyści będą odczuwalne przez wszystkich.

Woda, ziemia, powietrze
Cechą wyróżniającą Korytarz CETC-ROUTE65 od innych europejskich osi transportowych jest płynąca wzdłuż jego trasy rzeka Odra. Fakt ten stwarza dodatkowe możliwości komunikacyjne, a transport wodny jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym i ekologicznym. – Udrożnienie i przywrócenie żeglowności Odrze oraz rozwój infrastruktury portów rzecznych to istotne cele Inicjatywy na najbliższych kilka lat – mówi Krzysztof Żarna, kierownik Sekretariatu Technicznego CETC. Z kolei dla transportu morskiego ważna będzie modernizacja portów w Świnoujściu, Szczecinie i Policach.

W ramach CETC-ROUTE65 planuje się również kompleksową modernizację linii kolejowych, m.in. poprzez przystosowanie ich do podwyższonej prędkości: do 120km/h dla pociągów towarowych i do 200km/h dla pasażerskich. Przykładowo, dzięki tym zmianom, czas przejazdu na trasie Poznań-Wrocław ulegnie skróceniu z 2 godzin do około 75 minut. – Istotne będzie też zlikwidowanie trudnych i niebezpiecznych przejazdów kolejowych – zauważa Paweł Mierny z firmy transportowej Benio-Trans.

Na terenie naszego kraju najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa polskiego odcinka drogi S-3, który ma zostać ukończony do 2013 roku. Będzie to 469 km drogi ekspresowej, od Świnoujścia, poprzez m.in. Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Legnicę, aż do Lubawki na granicy polsko-czeskiej. – Poruszając się po ukończonej S-3 na pewno sporo zaoszczędzimy na paliwie. Poprawi się też komfort i bezpieczeństwo jazdy, wreszcie znikną koleiny – mówi Paweł Mierny z Benio-Trans. – Ciężarówki i tiry nie będą już musiały przemieszczać się po lokalnych drogach, nie będą wjeżdżać do miasteczek i przeszkadzać ich mieszkańcom – dodaje Paweł Mierny.

Dla sukcesu całej Inicjatywy, istotne będzie również zmodernizowanie trzech portów lotniczych, leżących na trasie korytarza CETC-ROUTE65: Szczecin-Goleniów, Zielona Góra-Babimost i Wrocław-Starachowice. Poprawione zostaną dojazdy do tych lotnisk oraz zwiększy się ich przepustowość.

Ponadto, członkowie porozumienia CETC-ROUTE65 dążą do uruchomienia tzw. międzynarodowych multimodalnych połączeń w relacji Skandynawia – południe Europy. – Miałyby one polegać na wykorzystaniu różnych środków transportu, czyli przewożeniu towarów promami i statkami ze Szwecji do Terminalu Promowego Świnoujście, a następnie pociągami do Triestu lub Wenecji – tłumaczy Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Trasa ta liczy blisko 1600 km i w ten sposób będzie można ją pokonać w niecałe 45 godzin. – Rozwiązanie to będzie też zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy – przekonuje Bogdan Mucha.

Wartość dodana
O CETC-ROUTE65 mówi się jak o osi rozwoju. W dalszej perspektywie czasowej można się bowiem spodziewać realnego ożywienia gospodarczego regionów i miast, których Inicjatywa korytarza dotyczy. – Z pewnością powstaną nowe strefy ekonomiczne, centra logistyczne i firmy, a zatem pojawią się dodatkowe miejsca pracy. Dzięki położeniu na trasie Korytarza, przedsiębiorstwa zyskają łatwiejszy dostęp do kredytów międzynarodowych instytucji finansowych – opowiada Bogdan Mucha.

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 ma szansę stać się prawdziwą osią rozwoju dla zachodniej części Polski. – Podstawowym warunkiem, a jednocześnie głównym zadaniem sygnatariuszy Porozumienia, jest doprowadzenie do tego, aby CETC został projektem priorytetowym Unii Europejskiej – wyjaśnia Krzysztof Żarna z Sekretariatu Technicznego CETC. – W 2010 roku ma nastąpić rewizja priorytetowych projektów TEN-T, a korytarz CETC nie jest jedyną osią komunikacyjną w tej części Europy – przyznaje Krzysztof Żarna. Wzdłuż wschodniej, niemieckiej granicy przebiega bowiem SCANDRIA, a przez środkową Polskę VI Paneuropejski Korytarz Transportowy. Członkowie Inicjatywy intensyfikują zatem swoje działania i organizują konferencję w Brukseli, międzynarodowe spotkanie ministrów transportu w Szczecinie oraz międzyregionalną sztafetę od Świnoujścia do Lubawki.

Transport idei
W celu przybliżenia Polakom idei Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 oraz poinformowania ich o realnych szansach na poprawę infrastruktury transportowej w kraju, na koniec września przygotowywana jest nietypowa sztafeta CETC-ROUTE65, która przemierzy zachodnie regiony Polski. – Przekazywaną pałeczką będzie deklaracja poparcia dla korytarza CETC-ROUTE65, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, znajdujących się na jego szlaku – wyjaśnia Karolina Kuźniak – koordynatorka działań z ramienia agencji Highlite PR realizującej promocję polskiej części Korytarza. Trasa sztafety przebiegać będzie przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka. Deklaracja poparcia dla Korytarza, wraz z Thomasem Lantz – wiceprzewodniczącym Parlamentu Regionu Skania, Starostą miasta Ystad i głównym pomysłodawcą Inicjatywy CETC-ROUTE65, przypłynie promem ze Szwecji. – Odcinek ze Świnoujścia do Szczecina pokonany zostanie wodolotem, do Gorzowa Wielkopolskiego dojadą
motocykle junaki. Dalej, m.in. w Zielonej Górze użyty zostanie hybrydowy pojazd, a z Nowej Soli do Głogowa popłyną smocze łodzie – opowiada Karolina Kuźniak.

Dodatkowo, mieszkańcy poszczególnych regionów będą mieli możliwość przyłączenia się do akcji poprzez pozostawianie odcisków swoich stóp lub butów na płótnie nawiniętym na wielką szpulę. W ten sposób Inicjatywa CETC-ROUTE65 zostanie rozpowszechniona oraz zjednoczy społeczności, które w niedalekiej przyszłości będą miały szansę stać się jej bezpośrednimi beneficjentami.

Highlite PR

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.