Inwestycja w swój biznes – Portal PR - 24PR




Inwestycja w swój biznes

27.05.2010 Kategoria: Przedsiębiorczość. Autor: ipis

Sukces w biznesie zależy od wielu czynników. Dlatego zanim zdecydujemy się porzucić etat i przejść „na swoje”, warto upewnić się czy wybraliśmy dobry czas na otwarcie własnej firmy i  postawić na taką aktywność biznesową, która w niedługim czasie przyniesie nam pożądane korzyści.

 Sprzyjająca koniunktura to nie wszystko, czego potrzeba, aby nasz nowy interes w szybkim czasie przekroczył próg rentowności. Ważny jest pomysł, odpowiedni czas, w którym zdecydujemy się na działania biznesowe oraz forma naszej aktywności. Rozważenie każdej z tych kwestii, z pewnością pozwoli znacząco zminimalizować ryzyko, które jest nieodłącznym elementem każdego biznesu.

Podstawowe pytanie: samemu, czy w sieci?
Wydaje się, że najlepszą receptą na sukces jest odnalezienie na rynku niszy, a następnie dobry pomysł na jej zagospodarowanie. Niemniej jednak, obierając taką drogę, ryzyko niepowodzenia inwestycji niebezpiecznie rośnie – nigdy nie ma bowiem pewności, czy nowe przedsięwzięcie w ogóle się przyjmie i jak zareagują na nie jego potencjalni klienci. Alternatywą więc może okazać się otwarcie działalności na zasadzie partnerstwa franczyzowego, w ramach którego (w zamian za sprawdzone standardy działania i ugruntowaną pozycję marki na rynku) inwestor musi wykazać się odpowiednim wkładem finansowym. O tym, że franczyza może okazać się strzałem w dziesiątkę świadczy na przykład „Raport o franczyzie w Polsce 2009”, według którego taki model biznesu ma się coraz lepiej – w roku 2009 przychody polskich franczyzobiorców wyniosły ponad 72 mld zł, co jest wzrostem o 44 proc. w stosunku do roku 2006, i jest równowartością prawie 7 proc. PKB.

W co zainwestować?

Wybierając dziedzinę pod przyszłą inwestycję warto kierować się własnymi zainteresowaniami, bo podstawą najbardziej spektakularnych sukcesów jest najczęściej pasja i zaangażowanie ich właścicieli. Warto jednak wziąć przy tym pod uwagę trendy obecne na rynku. Według wspomnianego już raportu, franczyza rozwija się głównie w handlu i usługach, przy czym na szczególną uwagę zasługuje rynek gastronomiczny. O tym, że jego sytuacja jest stabilna, świadczy chociażby ponad 90 sieci, którym jedynie w zeszłym roku przybyło ponad 300 lokali. Na polskim rynku najchętniej inwestuje się w pizzerie i fast foody, co z kolei wskazuje na silną konkurencję wśród tych właśnie rodzajów lokali. Inwestując zatem w gastronomię, warto poszukać takich sieci, które nie tylko przynoszą zyski, ale także proponują niestandardowy profil oferowanych usług. Jak mówi Marzena Krupińska z sieci Multifood STP: – Kluczem do sukcesu naszych lokali było zaoferowanie klientom zupełnie nowego typu restauracji, w których posiłki sprzedaje się w systemie samoobsługowym na wagę. Dzięki temu, nie tylko odnieśliśmy sukces finansowy, ale także zdobyliśmy pozycję lidera w zupełnie nowym segmencie rynku.

Kiedy założyć biznes?
Nie bez znaczenia jest także moment, w którym rozpoczyna się działalność. Należy przy tym wziąć pod uwagę to, w jakim miejscu lokal ma zostać otwarty – w galerii handlowej, czy może przy ruchliwych traktach komunikacyjnych lub istotnych dla miasta punktach (np. ścisłe Centrum). Jeśli w grę wchodzi pierwsza opcja, to bez względu na rodzaj działalności najlepiej rozpocząć ją w okresie przedświątecznym, bo właśnie wtedy centra handlowe odnotowują kilkakrotny wzrost liczby kupujących. Jeśli zaś lokal ma być autonomiczny, to właściwe wydaje się przeanalizowanie wybranej branży pod kątem takich momentów w roku, kiedy popyt na dane usługi jest największy. Wiosną, na przykład, rozkwita sektor związany z artykułami dla zdrowia i urody, podczas gdy jesienią największą popularnością cieszy się branża edukacyjna. Lato, z kolei, jest czasem, w którym odżywa gastronomia. Otwarcie biznesu w szczycie sezonu jest o tyle istotne, że pozwoli na osiągnięcie maksymalnych zysków, co dalej przełoży się na zebranie kapitału na działalność w mniej lukratywnym okresie.

Franczyza na każdą kieszeń
Wkład własny inwestora jest istotnym elementem umowy franczyzowej. Niemniej jednak, jak sugerują autorzy „Raportu o franczyzie w Polsce 2009”, jest to rodzaj biznesu na każdą kieszeń – w Polsce działa bowiem około 70 sieci o kwocie inwestycji początkowej, nieprzekraczającej 50 tys. zł, przy czym ponad połowa wszystkich franczyzobiorców zainwestowała w swoje lokale mniej niż 110 tys. zł.

Będąc najmniej ryzykownym, a przy tym najbardziej opłacalnym sposobem na rozpoczęcie własnej działalności, franczyza wydaje się także idealnym rozwiązaniem dla osób powracających z emigracji i dysponujących kapitałem, ale ciągle wahających się, w co zainwestować. Jest to bowiem taki model biznesu, który, opierając się na cudzym, ale sprawdzonym pomyśle, wydaje się być gwarantem bezpiecznej inwestycji i szybkich zysków. 

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.