Pytasz co to jest PR? Zapytaj najpierw, czym nie jest.. – Portal PR - 24PR




Pytasz co to jest PR? Zapytaj najpierw, czym nie jest..

13.05.2010 Kategoria: Praktyka PR. Autor: aGula.

Jednym z ważnych aspektów zarządzania firmą, ostatnio coraz bardziej docenianym, jest PR, czyli skrót od angielskiego public relations. Ale czymże jest ten PR? Istnieje kilkaset definicji public relations, a ich liczba ciągle wzrasta. 

Każdego roku publikowanych jest szereg książek na ten temat a specjaliści prześcigają się w wymyślaniu trafniejszych definicji i teorii związanych z PR. Mimo to wydaje się, że nadal nie do końca wiadomo o co chodzi, dlatego dobrze jest postawić sobie inne pytanie na początek: Czym PR nie jest? Ponieważ jest to obszar działań, który dopiero kiełkuje w polskim biznesie, często jest jeszcze mylony z innymi działaniami promocyjnymi. Aby reprezentować tych, którzy wiedzą i rozumieją, koniecznie przeczytaj ten artykuł !

Po pierwsze, PR nie jest Reklamą. W czym zatem tkwi różnica? Można powiedzieć, że różnica jest taka sama, jak między dwoma facetami:  pierwszy opowiada o sobie kobietom jaki jest wspaniały, a o drugim to właśnie kobiety mówią najwięcej i do niego wzdychają. Zatem w działaniach PR nasz wysiłek powinien się skupić nie na tym, co sami będziemy mówić innym o naszej firmie, ale sprawić, aby ludzie z naszego otoczenia, w tym nasi pracownicy, kontrahenci, klienci pozytywnie się o nas wypowiadali. Zapytasz: jak to zrobić? Odpowiedź jest prosta: w taki sam sposób, jak w sytuacji, kiedy starasz się zyskać nowego przyjaciela.

Po drugie, PR nie jest Propagandą. Wielu dzisiejszych menedżerów uważa, że PR to nic innego jak, kolokwialnie mówiąc, „mydlenie oczu”. Starają się oni wmówić swoim pracownikom, że warunki panujące w firmie są wymarzone; klientom, że produkty do nich kierowane są najwyższej jakości, a kontrahentów przekonują, że drugiego tak uczciwego partnera nie znajdą, podczas gdy ich działanie opiera się na manipulacji, oszustwach i nadużyciach. Propaganda to kontrola, blokowanie dialogu, kreacja a nie opisywanie rzeczywistości, natomiast istotą public relations jest komunikacja dwukierunkowa; PR opiera się na tak prostych zasadach, jak uczciwość, zaufanie, wzajemne zrozumienie i odpowiedzialność.

Po trzecie, PR nie jest Rozgłosem. Grupa społeczna, która najczęściej zawęża działania PR do działań nazywanych publicity, to politycy. Wydaje im się bowiem, że rozpowszechnienie plakatów z własnym  wizerunkiem i wystąpienie w spocie reklamowym zapewni im poparcie wśród społeczeństwa i stworzy pozytywny wizerunek i tego właśnie oczekują od zatrudnionych specjalistów od public relations. Dzięki takim działaniom zyskają jednak tylko rozgłos, pozwolą ludziom kojarzyć nazwisko z twarzą. Z tego nic więcej się nie urodzi. Cytując za dr Krzysztofem Bakalarskim, specjalistą z dziedziny PR, który doświadczenie zdobywał na takich stanowiskach jak sekretarz prasowy premiera czy kierownik działu PR w przedsiębiorstwie Ambra S.A., „to, że ktoś jest nam znany, że słyszeliśmy o czymś, nie znaczy automatycznie, że jesteśmy gotowi to coś lub kogoś poprzeć czy choćby pozytywnie o tym mówić. To dopiero początek drogi. Brakuje jeszcze rozpoznania, na ile ten „ktoś” lub to „coś” rozumie nas, jak może pomóc w rozwiązaniu naszych problemów, jakie wartości spośród istotnych dla otoczenia jest w stanie zaspokoić”.

Aby stosować prawdziwy PR należy najpierw dobrze zrozumieć, czym jest i nie interpretować szeroko pojętych relacji z otoczeniem jako jedynie reklamy,  rozgłosu czy też mylić z propagandą , która nie wnosi w dłuższej perspektywie niczego pozytywnego. Czy któryś z przedstawionych błędów w pojmowaniu public relations może Cię dotyczyć? Jeśli tak, przemyśl od nowa strategię komunikacyjną, być może również zastanów się nad redefinicją misji i celów firmy. Będzie to służyć lepszej komunikacji firmy z otoczeniem, budowaniu zaufania i wreszcie tworzeniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy w oczach wszystkich zainteresowanych grup, co w przyszłości z pewnością przełoży się na zyski i prestiż.

Agnieszka Sywak
a.sywak@op.pl

Podobne wpisy:

Tagi: ,







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.