,,Wyróżnij się lub zgiń”, czyli rola wzornictwa w biznesie – Portal PR - 24PR




,,Wyróżnij się lub zgiń”, czyli rola wzornictwa w biznesie

25.05.2010 Kategoria: Przedsiębiorczość. Autor: ipis

Jeszcze 20 lat temu, gdy w Polsce panowała gospodarka planowa, opakowanie i forma produktu nie miała dla kupujących zasadniczego znaczenia. Dziś polskie firmy zmieniły podejście do wzornictwa przemysłowego. Coraz więcej z nich zaczyna dostrzegać olbrzymią rolę i potencjał designu w walce o rynek. Wiedzą, że bez odpowiedniego zarządzania designem (design management) trudno będzie osiągnąć sukces komercyjny nawet najwyższej jakości produktom.

Konkurencja na rynku jest duża. Większość firm w podobny sposób dociera do potencjalnych klientów, dlatego chcąc osiągnąć sukces i utrzymać swoją pozycję przedsiębiorstwa muszą stosować innowacje produktowe. Łatwo jest bowiem zniknąć w natłoku podobnych towarów. Z drugiej strony, konsumenci mając duży wybór podobnych do siebie produktów, poszukują marek wyjątkowych. ”Wyróżniaj się lub zgiń” – przypomina guru marketingu Jack Trout. Design zyskuje więc coraz bardziej na znaczeniu. A życie staje się przyjemniejsze gdy otaczamy się funkcjonalnymi i ładnymi przedmiotami.

Firmy coraz bardziej dostrzegają potencjał kryjący się w odpowiednim designie. Jest on nieodzownym elementem każdej dobrej marki. Kreacja nowego produktu jest związana z zastosowaniem wzornictwa przemysłowego jako elementu strategii. Spójna strategia wizerunkowa, odpowiednia współpraca projektantów z działami produkcji i marketingu w dużym stopniu przekłada się na końcowy sukces przedsiębiorstwa.

W jaki sposób wykorzystywać design do zaistnienia na rynku i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej? Jak najłatwiej poznać trendy we współczesnym wzornictwie? Najlepiej wybrać się w dniach 27-30 maja do Poznania na arena DESIGN 2010. Wydarzenie, organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, połączy w tych dniach największe osobowości ze świata designu z polskimi adeptami wzornictwa przemysłowego. Najbardziej wszechstronny projektant swojego pokolenia – Karim Rashid, który zdobywał doświadczenie współpracując z firmami z 35 krajów, posiadający w swoim dorobku ponad 3000 wzorów wdrożonych do masowej produkcji oraz ponad 300 nagród, opowie jak design zmienia świat. Jego wykład 27 maja o godz. 12.00 rozpocznie poznańskie spotkania ze światowym wzornictwem.

Design – sztuka czy marketing?

Wzornictwo przemysłowe jest jedną z dziedzin życia, która stoi na pograniczu sztuki
i biznesu. Jest ono nie tylko nośnikiem wartości estetycznych, ale pozwala jednocześnie na promocję znaków, symboli czy tradycji stanowiących tożsamość firmy. Design staje się łącznikiem między światem kultury a biznesem. Wyrafinowane wzornictwo jest spoiwem między umiłowaniem piękna i potrzebą generowania zysku. Oferuje ono bowiem metody przekształcenia idei w nowy, ciekawy wizualnie produkt, będący odpowiedzią na pojawiające się szanse na rynku.

Każdego dnia, w trakcie trwania arena DESIGN 2010, uczestnicy będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych, wybitni designerzy i producenci przedstawią powody, dla których warto inwestować w design, opowiedzą o teoretycznych i praktycznych stronach współpracy między projektantami i firmą oraz wskażą jak tworzyć dobre wzorniczo produkty i skutecznie wprowadzać je na rynek. Panelom towarzyszyć będą wystawy prac doświadczonych projektantów oraz prezentacja najlepszych prac dyplomowych studentów z polskich uczelni. Przegląd inicjatyw studenckich w strefie młode pokolenie to jedna z nielicznych możliwości zapoznania się z nowatorskimi rozwiązaniami, prototypami nowych produktów i dobrym wzornictwem młodego pokolenia designerów.

Wzornictwo przemysłowe – czy to się opłaca?

W aspekcie gospodarczym wzornictwo jest jedną z ważniejszych faz tworzenia produktu, mającej mocne znaczenie ekonomiczne oraz wpływ na zwiększenie jego atrakcyjności i konkurencyjności. W krajach Unii Europejskiej wzornictwo przemysłowe od kilku lat odgrywa dużą rolę w procesie tworzenia produktu oraz poprawnie konkurencyjności firm. Według badań Design Council, w Wielkiej Brytanii, każde 100 funtów zainwestowane
w design dało: wzrost obrotów firmy o 225 funtów, wzrost zysków o 83 funtów i wzrost udziałów rynkowych średnio o 6,3 proc. . Także polskie firmy dostrzegają wartość wzornictwa. Jak wynika z raportu IWP przeprowadzonego dla Ministerstwa Gospodarki w 2007 roku pt. ,,Analiza aplikacji wzornictwa” aż 76 proc. firm uważa, że wzornictwo jest kluczowe dla ich rozwoju.

arena DESIGN 2010 jest więc odpowiedzią na oczekiwania dzisiejszego rynku. Międzynarodowe Targi Poznańskie już po raz drugi organizują to prestiżowe wydarzenie, które stwarza pole komunikacji i współpracy miedzy światowym designem i biznesem oraz promuje najlepsze praktyki w zakresie projektowania i wzornictwa. Udział w targach jest znakomitą okazją poznania wybitnych osobowości świata designu m.in. Karima Rashida czy Li Edelkoort (najbardziej wpływowej kreatorki trendów) oraz zobaczenia niepowtarzalnych i oryginalnych prac wzornictwa przemysłowego, zarówno doświadczonych projektantów jak i wschodzących młodych gwiazd designu.

Drugą możliwością zapoznania się z najnowszymi tendencjami i praktykami w zakresie projektowania są odbywające się w tym samym czasie premierowe Targi Designu moodFORM. W ramach wydarzenia przygotowano nową formę zaprezentowania niepowtarzalnych wzorniczo produktów. Odpowiednio przygotowane strefy umożliwiają praktycznie wszystkim branżom zaprezentowanie produktów, które przekonują swoją jakością, funkcjonalnością i unikalnym wyglądem. Dla firm inwestujących w dobre wzornictwo odwiedzenie moodFORM powinno być w kalendarzu wydarzeń pozycją niemal obowiązkową.

arena DESIGN to wydarzenie dedykowane współczesnemu wzornictwu i architekturze, kładące szczególny nacisk na związki szeroko pojętego projektowania z biznesem. Ideą wydarzenia jest stworzenie platformy dialogu i współpracy dla przedsiębiorców, projektantów i architektów. W tym roku arena DESIGN odbędzie się równolegle z premierową edycją Targów Designu moodFORM.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.