e-PR czyli kampania w sieci – Portal PR - 24PR




e-PR czyli kampania w sieci

11.09.2010 Kategoria: INTERNET, Praktyka PR. Autor: Maciej Misiąg

Internet zawsze oddziaływał na różne dziedziny życia społecznego. Jego ciągły rozwój sprawia, że jego wpływ rośnie coraz bardziej i dociera do obszarów coraz dalszych.  W sieci spotykają się już wszystkie możliwe grupy społeczne oraz wiekowe. Internet jest doskonałym sposobem na dotarcie przez różnorodne firmy do ogromnej liczby odbiorców, którzy jednocześnie reprezentują wiele grup potencjalnych konsumentów. Ponadto forma dotarcia do nich jest błyskawiczna i kompletnie nic nie kosztuje. Tak świetne warunki do globalnego komunikowania stworzyły ogromne możliwości również dla agencji public relations, które zaczęły prowadzić dla wielu chętnych kampanie w Internecie. W działaniach bardzo pomocne okazały się narzędzia elektroniczne, które stworzono głównie z myślą o społeczności korzystającej z Internetu.

Ogromna liczba użytkowników sprawiła, że coraz więcej firm rozpoczyna poszukiwania konsumentów w sieci. Kryzys gospodarczy co prawda chwilowo ograniczył wydatki na reklamę w Internecie, jednak generalnie przepływ gotówki w ten sektor systematycznie rośnie i co bardzo ważne uzyskiwane rezultaty zachęcają do podtrzymywania tego trendu. Taka sytuacja okazała się doskonałą okazją do rozwoju dla agencji public relations.

Internauci jednak bardzo szybko okazali się konsumentami o wiele lepiej zorientowanymi niż ci powszechnie znani – nie nastawili się na bierny odbiór reklam z telewizji, prasy czy radia. Społeczność internetowa postawiła reklamodawcom wysoko zawieszoną poprzeczkę, jednak jednocześnie dała możliwość do bezpośredniej komunikacji z konsumentami–użytkownikami. Nowa forma relacji wymusiła zmianę koncepcji promowania produktów, gdyż banalne chwyty wyciągnięte wprost z telewizora mogą jedynie pogorszyć wizerunek marki w oczach klientów. W taki sposób na wartości zyskała metoda kreowania wizerunku, opartego na wiarygodności i solidności oraz wyciągania wniosków płynących z opinii internautów – nawiązywania przyjaznych kontaktów i zdobywania ich lojalności.

Ogromna popularność jaką zdobył sobie Internet, stała się świetną szansą dla średnich oraz mniejszych firm, których wcześniej odstraszały koszty prowadzenia tradycyjnej kampanii public relations. Koszty promocji uległy wyraźnie obniżeniu, choć należy zaznaczyć, że wciąż jest to duży wydatek. Nie mniej jednak Internet, który daje możliwość docierania na bardzo duże odległości, stał się dla mniejszych firm doskonałą szansą na zwiększenie obszaru działalności i tym samym pozyskanie większej liczby klientów. Jednocześnie firma staje się bardziej widoczna i rozpoznawalna, dzięki czemu zyskuje jej prestiż. Ponadto e-PR daje możliwość szybkiej reakcji na ewentualne błędy w kampanii i zmiany używanych narzędzi. Zawsze należy pamiętać, że każda akcja wymaga odpowiednio skomponowanej kompozycji, z której należy umiejętnie korzystać.

Do podstawowych narzędzi public relations w Internecie należą: strona internetowa, biuro prasowe on-line, mailing oraz blog. Strona www to wizytówka firmy. Jej wygląd jest bardzo istotny, gdyż może on internautę zachęcić lub zniechęcić do następnej wizyty w serwisie firmy. Wszystkie elementy są ważne, szatę graficzną należy dobrać do branży, a opcje witryny muszą być łatwe w obsłudze. Biuro prasowe świetnie sprawdza się do promowania własnej strony internetowej oraz branży, w której działa firma. W taki sposób można zainteresować klientów konkretną dziedziną oraz przekazać na jej temat niezbędną wiedzę. Natomiast blogi firmowe służą do opowiadań na temat firmy, np. dotyczących odniesionych sukcesów w prowadzonej działalności. Inne ale również skuteczne narzędzia internetowego public relations to: kanały RSS, serwisy społecznościowe, marketing wirusowy czy też konferencje on-line. Bardzo dużą popularność zdobyły sobie ostatnio serwisy społecznościowe. Takie portale jak Facebook czy nasza klasa cieszą się aktualnie z grona bardzo wielu sympatyków. Fakt ten sprawił, że wiele firm właśnie tam poszukuje potencjalnych klientów.

Nie należy jednak zapominać, że internetowa kampania niesie za sobą również wiele niebezpieczeństw, na które trzeba cały czas uważać. Źle przeprowadzona kampania przyniesie całkowicie inny skutek niż planowano. W Internecie konsumenci stanowią bardzo zwartą i zorganizowaną grupę, która posiada bardzo dużą siłę oddziaływania. Jest to przy tym grono o wiele bardziej wymagające i dlatego akcja musi być wyjątkowa, inna od wszystkich pozostałych. Tym czasem zdarzają się akcje, które polegają na zwykłym i monotonnym zalewie odbiorców przez bardzo podobne reklamy, czy to na blogu czy Facebooku. Nie rzadko też firmy decydują się na usuwanie niepochlebnych opinii na ich temat, co zauważane jest w bardzo szybkim tempie. Internauci otwarci są na wszelką debatę, jednak takich chwytów nie mają w zwyczaju odpuszczać. Do innych rażących błędów należą też zbyt krótkie kampanie promocyjne oraz bardzo duży brak cierpliwości wśród firm.

Faktem jednak jest, że siła Internetu ciągle wzrasta. Z każdym dniem rośnie liczba użytkowników, którzy odkrywają jego wielkie możliwości. Firmy które dążą do zysków zostały zmuszone do wkroczenia do globalnej wioski. Warunki w niej panują jednak bardzo odmienne od tych w świecie rzeczywistym. Sposoby komunikowania też są inne i stawiają nowe, większe wymagania. To są wciąż ci sami konsumenci, jednak sposób dotarcia do nich uległ nieodwracalnym zmianom. Jednak kto się nie przystosuje zapewne nie przetrwa.

Autor: Maciej Misiąg

Podobne wpisy:

Tagi: , ,







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.