Franczyza turystyczna najbardziej dynamiczna w sektorze usług – Portal PR - 24PR




Franczyza turystyczna najbardziej dynamiczna w sektorze usług

01.09.2010 Kategoria: Przedsiębiorczość. Autor: admin

W sektorze usług w 2009 roku to branża turystyczna odnotowała najwyższą dynamikę przyrostu liczby systemów franczyzowych. Na koniec 2009 roku w Polsce funkcjonowało 12 franczyzowych firm turystycznych, z których 5 było nowych. 

Popularność franczyzy w turystyce widać również po przyroście jednostek licencyjnych. Przedsiębiorców przekonują statystyki wyjeżdżających na zagraniczne wakacje, których co roku jest ok. 7 miliona osób. Ubiegły rok zakończył się liczbą 192 licencyjnych biur podróży, o 20 proc. wyższą wobec 2008 roku. – Rynek wakacyjnych wyjazdów charakteryzuje się dużym potencjałem. Przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w turystykę, dostrzegając rosnący popyt na wyjazdy zagraniczne. Widzimy to po dynamice rozwoju naszej sieci, która w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności otworzyła 13 placówek licencyjnych. Do końca roku chcemy otworzyć kolejnych 10 biur podróży. – mówi Roman Fon, wiceprezes sieci biur turystycznych Multita.

Liczba systemów franczyzowych w latach 2004 – 2010

Pierwsza połowa 2010 roku
Optymistycznie zapowiada się również bieżący rok. Od stycznia na rynku działają dwie nowe sieci franczyzowe. TravKon i Travel Point są to biura turystyczne, które specjalizują się w dystrybucji usług wielu touroperatorów. Działają na zasadzie agencyjnej, a partnerzy pobierają prowizje od sprzedaży ofert podróży firm organizujących wyjazdy. Od początku roku TravKon otworzył 6 placówek franczyzowych, a Travel Point ma 3 nowe biura podróży. Pierwsze dwie placówki licencyjne w styczniu otworzyła również sieć Urlopy.pl.

Rozwój we franczyzie kontynuują również firmy, które dłużej istnieją na rynku. W ostatnim półroczu Neckermann otworzył 3 placówki franczyzowe, Tui i Sun Club: 3, Multita: 10 i Ostatniemiejsca.pl: 30. Wśród największych touroperatorów najbardziej aktywny rozwój franczyzowy prowadzi Neckermann. Aktualnie firma posiada 37 placówek licencyjnych, natomiast docelowo ma ich być 60. Tui posiada 17 licencyjnych biur podróży, Scan Hoilday: 14, Ecco Holiday: 18, Triada: 21, a Exim Tour: 2. Neckermann planuje zamknąć 2010 rok z liczbą dodatkowych trzech placówek licencyjnych. Natomiast pozostali touroperatorzy (oprócz Ecco Holiday) postanowili w bieżącym roku wstrzymać rozwój biur franczyzowych. 

Podział franczyzy turystycznej na touroperatorów i pośredników

Rynek turystyczny w Polsce dzieli się na touroperatorów i firmy pośredniczące w sprzedaży usług organizatorów wyjazdów. Obecnie w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych zarejestrowanych jest ok. 3 tys. podmiotów. Znaczną część z nich stanowią pośrednicy, którzy sprzedają usługi touroperatorów. Obecność pośredników to dobre rozwiązanie dla touroperatorów, którzy korzystając z ich usług mogą zaoszczędzić na rozwoju własnej sieci biur podróży. Takie działanie powinno konsolidować rynek turystyczny, jednak zbyt duża obecność niezrzeszonych agencji wpływa na jego rozdrobnienie. Sytuacja jednak zmienia się na lepsze. Rozwój franczyzy w branży turystycznych powoli porządkuje rynek. Coraz więcej firm sprzedających usługi touroperatorów prowadzi rozwój placówek licencyjnych zrzeszając je pod jednym szyldem. Taka sytuacja podnosi również jakość usług i uwiarygodnia sprzedawane oferty. Pośrednicy, którzy sprzedają franczyzę przywiązują dużą wagę do wyboru touroperatorów, z którymi współpracują. Na ich listę trafiają tylko obecni w Polskiej Izbie Turystyki z kilkuletnim doświadczeniem.

Wśród najważniejszych firm franczyzowych, pośredniczących w sprzedaży ofert turystycznych jest Multita, Sun Club, Ostatniemiejsca.pl, Travel Point, TravKon i Urlopy.pl. Najdłużej istnieją pierwsze trzy wymienione. Sun Club pierwszą placówkę franczyzową otworzył w 2004 roku, Urlopy.pl w 2008 r., natomiast Multita w 2009 r. Aktualnie Sun Club posiada 16 placówek franczyzowych, Multita ma ich 13, natomiast w ramach sieci Ostatniemiejsca.pl funkcjonuje 30 jednostek licencyjnych.

Jednostki franczyzowe w branży turystycznej w latach 2004 – 2010

Ile kosztuje franczyza turystyczna?

Ceny inwestycji we franczyzę turystyczną są na podobnym poziomie w przypadku biur agencji pośrednictwa i placówek należących do touroperatorów. Koszt adaptacji placówki wraz z licencją wynosi od 15 tys. zł do 150 tys. zł. Różnica biznesu polega głównie na oferowanych usługach. Partnerzy touroperatorów sprzedają przede wszystkim ich własne produkty, natomiast agenci mają cały pakiet usług wielu organizatorów podróży, w zależności od tego z kim współpracuje centrala. Koszt inwestycji w biuro podróży Neckermann zamyka się w 50 tys. zł. Koszt licencji rozliczany jest osobno, po 12 miesiącach działania placówki, w zależności od wielkości prowadzonej sprzedaży. Multita oferuje biznes za cenę ok. 65 tys. zł. Kwota obejmuje koszt adaptacji placówki (34 tys. zł) oraz licencji (29 tys. zł). Partner sieci otrzymuje możliwość sprzedaży usług ponad 50 touroperatorów. Tańszą formę działalności proponuje TravKon, firma która również pośredniczy w sprzedaży touroperatorów. Cena inwestycji w placówkę wynosi ok. 15 tys. zł.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.