Pora zadbać o serce – Portal PR - 24PR




Pora zadbać o serce

23.09.2010 Kategoria: zdrowie. Autor: admin

Szybkie tempo życia i pracy, stres, brak aktywności ruchowej, niezdrowa dieta zawierająca dużą ilość tłuszczów nasyconych i typu trans – to główne przyczyny chorób układu sercowo – naczyniowego, z powodu których na całym świecie umiera rocznie aż 17,1 miliona osób, w tym ok. 35 tysięcy Polaków[1]. 26 września po raz 10. we wszystkich krajach obchodzony będzie Światowy Dzień Serca.

Światowy Dzień Serca został ustanowiony, by zwrócić uwagę ludzi na całym świecie na problem występowania chorób sercowo-naczyniowych oraz propagować ich profilaktykę. W ramach kampanii Flora. Pokochaj swoje serce od kilku lat również prowadzone są działania edukacyjne, których celem jest upowszechnianie odpowiednich zwyczajów żywieniowych, propagowanie wiedzy na temat wysokiej jakości tłuszczów i ich korzystnego wpływu na nasze zdrowie oraz uświadamianie, jak utrzymać serce w dobrej kondycji.

W Polsce codziennie z powodu chorób serca umiera aż 100 Polaków. Jedną z przyczyn jest nadmiar tzw. „złego” cholesterolu LDL we krwi, który odkłada się na ściankach tętnic oraz naczyń wieńcowych, powodując stopniowe zwężenie ich światła, a nawet zablokowanie dopływu krwi do serca. Wówczas może dojść do zawału. Dodatkowo szybkie tempo życia i pracy, stres, brak aktywności ruchowej, niezdrowa dieta zawierająca dużą ilość tłuszczów nasyconych i trans, również sprzyjają rozwojowi m.in. miażdżycy. Warto podkreślić, że wbrew stereotypowemu myśleniu, zgodnie z którym choroby sercowo-naczyniowe dotyczą głównie mężczyzn po 50. roku życia, zapadają na nie coraz częściej młode, aktywne zawodowo osoby – zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Jednak, jak wynika z badań, aż 80% przypadków śmierci z powodu zaburzeń pracy serca i układu krwionośnego można zapobiec. Jak to zrobić?

Przede wszystkim powinniśmy znać swój stan zdrowia. Wiedza na temat kondycji organizmu pozwoli nam prawidłowo o niego dbać. W tym celu konieczne są regularne badania kontrolne, m.in. pomiar poziomu cholesterolu we krwi. Jednak, jak wynika z raportu[2] kampanii Flora. Pokochaj swoje serce, prawie połowa Polaków nie wykonuje takich badań systematycznie. Aż 38% ankietowanych traktuje je jako konieczność narzucaną przez pracodawcę, w związku z czym wykonuje je wyłącznie na jego polecenie. Niestety, 10% Polaków w ogóle nie kontroluje stanu swojego zdrowia – w tej grupie znajdują się głównie osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Dla nich badania okresowe nie są obowiązkowe. Ponieważ forma samozatrudnienia jest coraz powszechniejsza i dotyczy przede wszystkim ludzi młodych można przypuszczać, że poza jakimkolwiek poradnictwem jest spora liczba osób będących w grupie najwyższego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, o największym wskaźniku nadumieralności.

Kolejną wskazówką na drodze do zdrowego serca jest prawidłowo zbilansowana i zróżnicowana dieta – dostarczająca naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Bardzo ważne jest, abyśmy unikali produktów obfitujących w niezdrowe, nasycone kwasy tłuszczowe i kwasy trans. Są one zawarte m.in. w żywności typu fast food, w tłustym mięsie i jego przetworach (wędliny, kiełbasy), pełnotłustych produktach mlecznych, maśle, słodkich i słonych przekąskach (m.in. pączki, krakersy, chipsy).

Aby wzmocnić serce wybierajmy tłuszcze roślinne, szczególnie oliwę z oliwek, olej rzepakowy, lniany i sojowy (oraz produkty, które powstają na ich bazie, np. miękkie margaryny wysokiej jakości, takie jak Flora). Jedzmy owoce i dużo warzyw, pamiętajmy o rybach, szczególnie morskich, takich jak łosoś, makrela czy tuńczyk. Białe pieczywo zastąpmy pełnoziarnistym.

Chcąc jak najdłużej zachować zdrowe serce ćwiczmy – tak często, jak to tylko możliwe. Ruch traktujmy jak codzienną rutynę. Szybki spacer, basen, jazda na rowerze to formy aktywności najbardziej lubiane przez nasze serce. Dzięki nim zadbamy też o sylwetkęi zrelaksujemy się po ciężkim dniu w pracy. Warto nauczyć się prawidłowej techniki oddychania, która dotleni organizm i pomoże nam w walce ze stresem, który należy
do głównych wrogów serca.

Światowy Dzień Serca pomimo, że obchodzony jest tylko raz w roku, powinien zmotywować nas do codziennej pracy nad zdrowiem serca. 26 września zastanówmy się jakie błędy żywieniowe popełniamy, zróbmy listę zdrowotnych postanowień i zacznijmy działać! Rezygnując z tłuszczów nasyconych na rzecz zdrowych tłuszczów roślinnych, badając się regularnie, dbając o ruch i rzucając palenie sprawimy, że nasz układ sercowo-naczyniowy będzie silniejszy, a my będziemy dłużej cieszyć się pełnią życia.

Dodatkowe informacje o kampanii:
Impuls do działań informacyjno-edukacyjnych pod hasłem „Flora. Pokochaj swoje serce” stanowią przede wszystkim alarmujące dane statystyczne. Codziennie z powodu chorób sercowo-naczyniowych umiera 100 Polaków. W 80% tych przypadków można by uniknąć, dokonując w odpowiednim czasie zaledwie drobnych zmian w trybie życia. Wprowadzenie odpowiedniej diety jest pierwszym krokiem w kierunku obniżenia poziomu złego cholesterolu, który w dużej mierze jest odpowiedzialny  za  rozwój chorób układu krążenia.

Multi Communications Sp. z o.o.


[1] dane Światowej Federacji Serca, 2010 r.
[2] Sposób odżywiania zapracowanych Polaków a zdrowie ich serca, GFK Polonia, październik 2009

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.