Nadszedł październik, a więc szkoły językowe na start – Portal PR - 24PR




Nadszedł październik, a więc szkoły językowe na start

21.10.2010 Kategoria: Nauka, Przedsiębiorczość. Autor: admin

Lingwistyczny wyścig w Polsce trwa. Chętnych do nauki języka coraz więcej, bo jesteśmy coraz bardziej świadomi, że znajomość nie tylko angielskiego, ale i niemieckiego lub włoskiego to w realiach biznesowych niezbędny atut. Pracy przybywa także szkołom językowym, które, nie dość, że prowadzą zajęcia, to muszą nad wszystkim – kursami, poziomami zaawansowania, wypłatami dla lektorów – organizacyjnie zapanowć. Excel, Word i Płatnik już nie wystarczą – trzeba działać kompleksowo.

Gorący październikowy okres szkoły językowe poświęcają na rekrutację kursantów. Duża konkurencja nie pozwala im wybrzydzać – w popularnych ośrodkach tłumy chętnych, którzy najpierw muszą wypełnić test, a potem udać się na rozmowę z lektorem. Profesjonalizm wymagany, bo przydział kandydata do złej grupy szybko może oznaczać jego rezygnację z zajęć. A na ten krok tylko czeka kilkadziesiąt innych szkół, bo tyle funkcjonuje w większych polskich miastach.

Fachowe zarządzanie szkołą językową nie ogranicza się jedynie do rekrutacji uczniów i pracowników. To także szereg zabiegów organizacyjnych, determinowanych dodatkowo presją czasu. Szczególnie nasilają się one na początku roku szkolnego i akademickiego – wtedy najczęściej rozpoczynają się pierwsze lekcje
 w ramach kursów z języka obcego. To jednak nie koniec zadań osób zarządzających kursami. Przez cały rok muszą dbać o porządek w dokumentach, które dotyczą zarówno sprawnego funkcjonowania szkoły, jak i samych kursantów.

Co więc powinny robić szkoły językowe, by dobrze przygotować się do kolejnego roku nauki? Przede wszystkim działać systematycznie i kompleksowo, bo tylko tak mogą doprowadzić do sprawnego kontaktu  z klientem, pracownikami i kontrahentami (zapewniającymi dostawę książek, pomocy multimedialnych, odpowiedzialnymi za czystość sal itp.).

Test sprawnej organizacji każda szkoła przechodzi już na etapie rekrutacji.  Szanowana szkoła języków obcych przeprowadza test sprawdzający oraz organizuje rozmowę z lektorem. Na podstawie wyników etapów rekrutacyjnych (najczęściej dwóch, ale nierzadko więcej) kursanta przydziela się do grupy, która najlepiej odpowiada jego bieżącym możliwościom i aspiracjom. Do tego trzeba uwzględnić również inne osoby, które będą uczęszczać na zajęcia. Nie powinna zdarzyć się sytuacja, w której 10-latek trafi do grupy z 35-letnim mężczyzną, bo niewłaściwa atmosfera podczas ćwiczeń może zniechęcić do nauki obie strony. Ważny element zarządzania szkołą to także właściwe ustalenie wielkości grup.

Działań organizacyjnych już na samym początku jest więc wiele, a ich ilość po zrekrutowaniu kursantów wcale nie maleje. Trzeba zamówić pomoc naukową, którą lektorzy zaproponują uczniom, zapewnić prawidłowe funkcjonowanie biura obsługi klienta i dopilnować, by kontrahenci wywiązywali się z podpisanych ze szkołą umów. Obowiązkowe jest też bieżące monitorowanie wydatków, wypłat pracowniczych i dbanie o regularne uaktualnianie baz danych (listy obecności, listy partnerów biznesowych
 i reklamodawców). Na zakończenie danego semestru należy przeprowadzić egzaminy sprawdzające poziom osiągnięty przez kursantów, wydać certyfikaty ukończenia kursu językowego, oraz przeprowadzić wśród uczniów ankietę na temat prowadzonych w czasie roku zajęć (opinia o lektorze, programie zajęć, postępach w nauce itp.).

Zarządzającego szkołą języków obcych czeka ciężka i długotrwała batalia z biurokracją, niezależnie od jej formy. Nieistotne bowiem czy będą to kartki papieru, teczki i segregatory, czy foldery z plikami w Excelu  i Wordzie – obowiązki formalne nie znikną. Skuteczne prowadzenie takiej firmy musi cechować organizacyjne uporządkowanie i sprawność działania, więc administracyjnym komplikacjom i tak trzeba zaradzić.

Szansą dla pracowników szkół językowych mogą być profesjonalne programy do obsługi kursów, które zautomatyzują procesy zarządzania. Jednym z nich jest aplikacja  YALA, stworzona przez firmę poznańską L-System dzięki dotacji otrzymanej z Unii Europejskiej z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. System YALA pomaga szkołom językowym przebrnąć i uporządkować dokumenty związane z organizacją nauki oraz prowadzeniem działalności biznesowej (wypłaty pracownicze, umowy z kontrahentami itp.).

Program ułatwia zarządzanie kursami i szkoleniami od A do Z. Przydaje się więc już na etapie rekrutacji. Ułatwi stworzenie bazy kursantów, przypisze ich na odpowiedni kurs, wygeneruje zaproszenia, a nawet przypomni  e-mailem o wszystkich najważniejszych informacjach dotyczących zaplanowanych zajęć. Dzięki zapisywanych w E-dzienniku wynikach i obecnościach, YALA pozwala na wnikliwą ocenę i analizę kursanta.

System YALA wykorzystuje w swoich działaniach m. in. szkoła językowa Bell z Poznania. – YALA czuwa nad terminowością przeprowadzanych przez naszą szkołę zadań administracyjnych. Archiwizuje umowy  i faktury podpisywane z lektorami i kursantami oraz dba o kwestie finansowe. Z opłatami za lekcje bywa różnie, dlatego porządek w dokumentach, jaki zapewnia YALA, to duże ułatwienie i pewność, że szkoła nie poniesie strat spowodowanych przypadkowymi niedopatrzeniami – mówi Marcin Ruta ze szkoły Bell.

– YALA pomaga szkołom językowym w ogromie codziennych biurowych prac – mówi Robert Posiadała, Prezes Zarządu L-System Sp. z o.o. Program ułatwia pracę firmowej administracji, a kursantom zapewnia duży komfort nauki m. in. dzięki indywidualnemu kontu, na którym znajdzie on informacje na temat historii kursów, dokonywanych wpłat, czy materiałów dydaktycznychpodkreśla Robert Posiadała.

W październiku rozpoczęły się pierwsze zajęcia z języków obcych. Niektóre szkoły językowe zyskały nowych wiernych kursantów. Ci zaś docenią nie tylko wysoki poziom zajęć i ciekawe materiały dydaktyczne, ale także jakość współpracy ze szkołą i jej personelem.

www.dobocom.pl

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.