Wybór serwera przez agencję na potrzeby klienta – Portal PR - 24PR




Wybór serwera przez agencję na potrzeby klienta

21.10.2010 Kategoria: Marketing internetowy, Reklama, Technologie. Autor: nazwa.pl

Kupno serwera to często jeden z elementów całego projektu wykonywanego przez agencje reklamowe na potrzeby klientów. Niewłaściwie dobrany hosting może negatywnie wpływać na stabilność funkcjonowania serwisu internetowego. Dlatego decyzja dotycząca wyboru serwera dopasowanego do wymogów akcji promocyjnej klienta jest bardzo ważnym aspektem, który będzie świadczyć o profesjonalizmie agencji reklamowej.

Na serwerze WWW znajduję się wszystkie elementy, które tworzą firmową stronę, zarówno skrypt strony, jak i bazy danych, a także grafiki, ikony, pliki wideo, pliki dźwiękowe itp. Serwer udostępnia te pliki przeglądarkom internetowym, dzięki czemu po wpisaniu adresu domeny (np. www.nazwa.pl) do przeglądarki Internautom wyświetla się kompletna strona WWW. Stabilnie działający firmowy serwis oznacza przede wszystkim dostępność oferty 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, a także możliwość stałego i szybkiego kontaktu z klientami oraz kontrahentami. Stabilność serwera rozumiana jest poprzez dopasowanie na potrzeby projektu nie tylko powierzchni dyskowej czy transferu, ale również na przekazaniu pełnych informacji klientowi na temat zakupionego hostingu już po zakończeniu projektu.

Powierzchnia dyskowa

Wybór hostingu przez agencję powinien być oparty między innymi na parametrze powierzchni dyskowej, jaką posiada serwer, czyli ilości danych, które można na nim przechowywać. Jeszcze przed ostateczną decyzją, agencja powinno dokładnie przekalkulować, jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby projektu. Warto widzieć, że powierzchnia serwera to miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW. Dlatego przed wyborem hostingu korzystnie jest przeanalizować, jakie elementy będą zamieszczane w witrynie dotyczącej projektu. Jeżeli agencja przewiduje dodawanie dużej liczby plików graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy) należy zdecydować się na serwer, którego pojemność nie będzie ograniczała wymogów akcji promocyjnej. Ważnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest sprawdzenie, czy serwer nie ma ograniczeń odnośnie tworzenia nowych kont e-mail. Jest to bardzo ważne w przypadku realizacji rozbudowanych projektów. Obecnie, konsumenci coraz częściej chcą uzyskiwać informacje na temat prowadzonych akcji promocyjnych przez firmy za pomocą poczty elektronicznej. Dlatego możliwość tworzenia kilku kont e-mail w ramach serwera zapewnia sprawną komunikację na linii firma – klient. Warto również zwrócić uwagę na możliwość swobodnego dysponowania powierzchnią dyskową serwera. Taka opcja pozwala na jej podział zgodny z potrzebami projektu. Dzięki temu każda firma może dopasować hosting do swoich potrzeb.

Serwer z transferem rozliczanym w skali roku…

…jest najkorzystniejszy. Agencja rozważając wybór serwera dla swojego klienta powinna zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób hostingodawca rozlicza transfer, czyli ilość danych, które mogą zostać przesłane do i z serwera w określonym czasie. Zazwyczaj ze względu na wygodę klientów transfer serwera rozliczany jest w skali roku. Jednak niektórzy hostingodawcy podają roczny limit transferu, a rozliczają go miesięcznie. Traci na tym klient, którego serwis po wykorzystaniu możliwości przesyłu danych zostaje zablokowany. W sytuacji, gdy transfer serwera rozliczany jest miesięcznie, niewykorzystana w danym miesiącu ilość danych możliwych do przesłania nie przychodzi na kolejny miesiąc. Jest to procedura, która może przynieść klientowi znaczne straty. W przypadku akcji promocyjnych ruch na stronie WWW jest sezonowy, jego natężenie zmienia się w zależności od intensywności działań marketingowych. Gdy transfer rozliczany jest miesięcznie, istnieje zagrożenie, że przez kilka miesięcy w roku przekraczany będzie dopuszczalny transfer. Skutkuje to znacznym spowolnieniem wczytywania się danych udostępnianych przeglądarkom internetowym. Nie trzeba zaznaczać, że taka niedogodność zniechęca potencjalnych odbiorców akcji promocyjnej do zapoznania się z jej ofertą, przez co klient agencji może nie odnotować zakładanych zysków.

Jedna domena na serwerze to za mało

Coraz częściej agencje realizują dla swoich klientów kilka projektów równocześnie. Wymaga to tworzenia całkowicie odrębnych stron WWW specjalnie na potrzeby prowadzonych akcji marketingowych. Dlatego przed zakupem serwera agencja powinna przeprowadzić kalkulację, ile witryn znajdzie się na firmowym hostingu, a także ile domen będzie do każdej z nich kierować. Jest to związane z tym, że niektórzy usługodawcy hostingowi ograniczają liczbę możliwych przekierowań domen, wprowadzając limity np. 2 domeny na 1 serwer. Taka liczba domen wystarcza i to z trudem na obsługę jednej strony WWW, a co dopiero złożonej kampanii promocyjnej. W takim przypadku agencja zmuszona jest do zakupu osobnego hostingu pod każdy tworzony serwis internetowy. Zwiększa to zdecydowanie koszty ponoszone na promocję w Internecie, co jednocześnie przekłada się na końcową wycenę zrealizowanego projektu. Zbyt duży ostateczny koszt może odstraszyć potencjalnego klienta agencji, który zdecyduje się na usługi firmy konkurencyjnej.

Wybór hostingodawcy

Profesjonalny hostingodawca oprócz wymienionych wyżej aspektów powinien, gwarantować odpowiednią ochronę danych umieszczonych na serwerze. Jest to szczególnie ważny element, który powinien mieć decydujące znacznie dla agencji, której zależy na uznaniu w oczach klienta. Dlatego warto zwrócić uwagę, czy usługodawca zapewnia maksymalną ochronę przed spamem i wirusami. Opis usługi powinien zawierać zapisy o działaniu filtrów antywirusowych i antyspamowych. Ważne jest także, by usługodawca zapewniał szyfrowaną transmisję danych na wielu poziomach (poczty WWW, strony internetowej, kont FTP). Brak takich zabezpieczeń ułatwia osobom niepowołanym przejęcie haseł do serwera. Wiąże się to z niebezpieczeństwem dokonywania zmian na stronie WWW akcji promocyjnej. Taki proceder może poważnie zagrozić wizerunkowi firmy lub wpłynąć negatywnie na efektywność kampanii, tym samym stawiając agencję reklamową w złym świetle. Przed wyborem usługodawcy agencja powinna również sprawdzić jak często wykonywany jest backup (kopia bezpieczeństwa danych zawartych na serwerze), jak długo przechowywane są kopie oraz czy dostęp do nich jest płatny. Jest to istotny aspekt ponieważ bardzo łatwo bowiem o przypadkowe wykasowanie plików z serwera przez użytkowników.

Test serwera

Przed ostatecznym wyborem serwera agencja powinna go przetestować. Okres testowy serwera to znakomita okazja nie tylko do sprawdzenia funkcjonalności oprogramowania, ale także sprawdzenie dopasowania parametrów usługi do potrzeb strony WWW. Standardowo usługodawcy hostingowi udostępniają 14 dniowy okres testowy serwera, a niektóre firmy pozwalają na korzystanie z serwera nawet przez pół roku za darmo. Klient, w trakcie kilku miesięcy użytkowania serwera, może zobaczyć jak często występują problemy techniczne oraz jaki jest czas reakcji specjalistów hostingodawcy na zgłoszony problem. Wykorzystanie w pełni okresu testowego daje możliwość świadomego zakupu usługi.

Projekt skończony. Co dalej?

Po zakończeniu projektu agencja powinna przekazać swojemu klientowi wszystkie dane dołączone do zakupionej usługi (informacje o płatnościach, danych korespondencyjnych itp.) oraz polecić natychmiastową zmianę haseł. Dzięki temu, w razie wystąpienie nieprawidłowości w funkcjonowaniu usługi, klient nie będzie mógł mieć żadnych roszczeń względem agencji, tytułem poniesionych strat.

Autor: Beata Mosór – Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i Public Relations NetArt (serwis nazwa.pl). Ekspert w dziedzinie usług wirtualnych i promocji w Internecie. W NetArt nadzoruje i koordynuje prace z zakresu sprzedaży, marketingu i PR. Firma NetArt jest liderem rynku rejestracji domen i hostingu, zapewniając od 1997 roku kompleksową obsługę klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. NetArt posiada 30 % udziału w polskim rynku usług IT, obsługuje ponad 300 tys. Klientów oraz 500 tys. domen. Firma została także wyróżniona Godłem „Firma Przyjazna Klientowi”.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.