Jakie domeny będą popularne za kilka lat? – Portal PR - 24PR




Jakie domeny będą popularne za kilka lat?

24.02.2011 Kategoria: Domeny, INTERNET, Systemy IT. Autor: nazwa.pl

Domena .pl znajduje się obecnie w czołówce międzynarodowych rejestracji, a jej popularność ciągle rośnie. Pomimo, że coraz częściej można spotkać się z przekonaniem, iż wizytówka w sieci to absolutne mimimum, wielu przedsiębiorców nie posiada jeszcze swojej strony WWW. Najbardziej rozchytywane są adresy z koncówką .pl, o krótkim i chwytliwym brzmieniu, najlepiej z nazwą przedsiębiorstwa bądź też jak najbardziej zbliżone do profilu działalności.

To zadanie jest bardzo utrudnione, ponieważ większość nazw jest zajęta ze względu na wysoką popularność domeny .pl. Dlatego też, firmy nieustannie borykają się z problemem odnalezienia odpowiedniego adresu. W tej sytuacji warto zwrócić uwagę na domeny mniej popularne i mniej rozchwytywane, a także nazwy „z przyszłością” tj. takie, które dzięki nowym trendom na rynku mogą stać się atrakcyjne.

Potencjał domen IDN

Domeny IDN, czyli nazwy z polskimi znakami diaktrycznymi, można rejestrować w rozszerzeniu .pl od września 2003 roku. Na razie nie zyskały one dużej popularności, ze względu na ograniczenia techniczne związane z ich stosowaniem m.in. konieczność stosowania odpowiednich przeglądarek, aby nazwa wyświetlała się prawidłowo. Jednak domeny IDN, mogą w niedalekiej przyszłości stać się wyjątkowo atrakcyjne ze względu na swoją unikatowość.

Tylko domena z polskimi znakami diaktrycznymi brzmi jak oryginalna nazwa, co wyróżnia ją wśród innych adresów. Dzięki nazwom IDN, można uniknąć pomyłek związanych ze zrozumieniem adresu witryny.

Dlatego ważne jest, aby nie ograniczać się wyłącznie do rejestracji domen z rozszerzeniem .pl, bądź też całkowicie rezygnować z promocji firmy w Internecie z powodu niedostępności określonej nazwy. Adresy IDN są jeszcze łatwo dostępne, dlatego warto wykorzystać tą szansę i dodatkowo skorzystać z atrakcyjnej promocji oferowanej przez usługodawcę (np. serwis nazwa.pl).

Funkcjonalność i regionalność

Wśród domen polskich, oprócz tradycyjnego rozszerzenia .pl, mamy do dyspozycji obszerną pulę nazw funkcjonalnych i regionalnych.

Domena funkcjonalna jest swoistym drogowskazem, który wskazuje kierunek, w jakim Klient powinien podążać, aby osiągnąć konkretny cel. Adresy nawiązujące bezpośrednio do profilu naszej działalności (np. z końcówkami nieruchomosci.pl, sklep.pl czy turystyka.pl) sygnalizują zainteresowanemu, czego może się spodziewać po wejściu na stronę. Nie ma w tym wypadku wątpliwości, jakie funkcje pełni przedsiębiorstwo – czy zajmuje się np. wycieczkami turystycznymi czy pośrednictwem w sprzedaży mieszkań.

Z kolei domeny regionalne (np. waw.pl, wroclaw.pl czy malopolska.pl), gwarantują  skojarzenie przedsiębiorstwa z konkretnym regionem czy miejscowością. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy działania firmy skupiają się głównie w jednym rejonie kraju, a firma chce być z nim identyfikowana. Ponadto, jeśli adres z końcówką .pl zawierający nazwę przedsiębiorstwa jest zajęty, zamówienie domeny regionalnej stanowi doskonałe rozwiązanie. Dzięki umiejscowieniu działalności w danym regionie, firma zapewnia sobie oryginalność i wyróżnienie wśród innych przedsiębiorstw.

Promocja firmy za pomocą domen funkcjonalnych i regionalnych stwarza szerokie pole manewru i w przyszłości może zaowocować wymiernymi korzyściami marketingowymi dla przedsiębiorstwa.

Patrząc w przyszłość

Dużą popularnością cieszą się domeny związane z wydarzeniami sportowymi. Adres euro2012.pl został zarejestrowany już w 2004 roku, a wszystkie najpopularniejsze rozszerzenia z tą nazwą, są od dawna zajęte. Zarejestrowane są także domeny związane z mistrzostwami w roku 2016, 2020 i w latach kolejnych. Podobnie przedstawia się sytuacja z innymi, ważnymi wydarzeniami (niekoniecznie sportowymi) np. Expo, jak również imprezami cyklicznymi np. Halloween, Andrzejki czy Sylwester.

Moda na rejestrację domen związanych z przyszłymi wydarzeniami, nabrała znaczenia szczególnie teraz, gdy wyjątkowo intensywnie rozwija się rynek wtórny domen. Dzięki  oryginalnemu pomysłowi i szybkiej rejestracji adresu, można nie tylko dobrze zarobić, ale także zyskać nowych Klientów, którym przekażemy prawa do dysponowania konkretnymi domenami. Profesjonalna Giełda Domen (np. w serwisie nazwa.pl) gwarantuje pewność i bezpieczeństwo transakcji, zarówno kupującemu jak i sprzedającemu usługę.

Częstym zjawiskiem jest wcześniejsza rejestracja adresów związanych z bieżącymi wydarzeniami. Domeny takie jak wybory2010.pl czy wybory2011.pl zostały zamówione już 2, 3 lata wcześniej. Podobnie wygląda kwestia nazw, pojawiających się niezwłocznie po zaistnieniu jakiegoś wydarzenia np. adresy związane z aferą hazardową. Takie domeny są zamawiane głównie w celu zarobkowym, a rzadziej z chęci założenia ciekawej strony WWW.

Popularność danego wydarzenia w mediach, powoduje wzrost zainteresowania konkretnymi nazwami, co może być szansą na przyzwoity zarobek. Im większy rozgłos kreowany przez opinię publiczną, tym większa wartość zarejestrowanej domeny i wyższa kwota jaką możemy zaproponować za jej zakup.

Powiew zachodu

Kraje zachodnie zawsze miały wpływ na trendy obowiązujące w Polsce. Czy rynek domen internetowych również będzie kształtował się pod wpływem Zachodu? Nie jest to wykluczone, ponieważ rozszerzenia rejestrowane za granicą, mogą stanowić interesujące odejście od standardów w naszym kraju. Przykładem może być domena .co, obecnie najbardziej popularna w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Niemczech. Nazwy z kolumbijską koncówką, można rejestrować w Polsce od niedawna (od lipca 2010r.), a już zyskały ogromną popularność (być może dzięki podobieństwu do domeny globalnej .com).

W niedługim czasie atrakcyjne mogą stać się również zagraniczne rozszerzenia funkcjonalne takie jak .mobi, .wap czy .tel, które na Zachodzie zyskują coraz większe zainteresowanie. Koncówki te są co prawda, skierowane do bardzo okrojonej, biznesowej grupy Klientów, jednak ich oryginalność może te bariery całkowicie zniwelować.

Autor: Natalia Niebielska – Kierownik Sekcji Public Relations w NetArt (www.nazwa.pl). Z firmą związana od 2007 roku. Zajmuje się organizacją i koordynacją prac PRowych oraz promocją i budowaniem wizerunku NetArt w mediach. NetArt jest liderem rynku rejestracji domen i hostingu, zapewniając od 1997 roku kompleksową obsługę klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. NetArt posiada 30 % udziału w polskim rynku usług IT, obsługuje ponad milion Klientów oraz 500 tys. domen. Firma została także wyróżniona Godłem „Firma Przyjazna Klientowi”.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.