Ranking wpływowych blogerów 2010- ujęcie statystyczne – Portal PR - 24PR




Ranking wpływowych blogerów 2010- ujęcie statystyczne

28.02.2011 Kategoria: Social media. Autor: admin

Początek roku to czas różnej maści rankingów, wszak przypadłością ludzką w pozytywnym znazeniu  jest chęć porównywania się do innych. A jeśli to porównanie rozstrzyga się na naszą korzyść to duma i zadowolenie gości w naszym sercu, a splendor ma często wymiar finansowy. Rankingi – oceniające działalność w Internecie – szczególnie cieszą ich zwycieżców. Bowiem im wyższe uznanie wśród społeczności tym większe prawdopodobieństwo wykreowania wizerunku  uznanego profesjonalisty w danej dziedzinie i szansa na większe profity. Ocenie poddawane są różne formy aktywności w globalnej pajęczynie, m.in. działalność blogerska.

Kominek opublikował „subiektywny” ranking 30 wpływowych blogerów 2010. Zastrzega przy tym, że „przede wszystkim zdecydowałem się nie ujmować w rankingu blogów korporacyjnych,  firmowych i tych z emblematami redakcji. Z tego względu na wysokim miejscu nie znalazł się jeden z moich ulubionych blogerów Maciej Samcik.”

Trudno oddzielić działalność blogerów od ich aktywności w internecie. Wszak to one wyniosły ich na wyżyny w wirtualnym świecie. Jeśli nie prowadzili by blogów, których nazwy, adresy internetowe  i screeny layoutów wskazuje Kominek w swoim rankingu nie byliby szerzej znani.

Bloger bez swojego podstawowego narzędzia – do jakiego zalicza się prowadzenie bloga- nie mógłby kreować siebie i swoich idei w wirtualnym świecie.  Działalność wielu blogerów spotkała się z przychylnością internautów.  Blogi stały się cenną kopalnią wiedzy w postaci porad, wskazówek, opinii czy komentarzy dotyczących różnych sfer naszego życia. 

Autorzy blogów co raz częściej istotnie wpływają na podejmowane przez swoich czytelników decyzje czy dokonywane przez nich wybory. Poziom wpływowości na czytelników bloga wynika ze stopnia w jakim blogerzy potrafią ich pozyskać i  przywiązać do siebie oraz sprawić, aby byli oni podatni na wyrażane przez nich opinie czy komentarze.  Im blogerzy robią to skuteczniej tym bardziej internauci są skłonni odwiedzać ich blogi, aby po jakimś czasie znależć się w orbicie  ich oddziaływania.

Można więc śmiało zaryzykować tezę, iż uznanie blogera w realnym świecie jest tożsame z popularnością bloga w sieci internetowej. 

Przyjmując takie założenia  przeanalizowano tę część blogosfery, którą wyznaczył Kominek. Próbę badawczą  stanowiła grupa blogów prowadzonych przez osoby zaliczane  przez Kominka do 30 wpływowych blogerów. Prezentacja wyników stała się inspiracją  do analizy poszczególnych blogów według wybranych kryteriów, tj. rodzaj treści prezentowanej na blogu, rodzaj domeny, Page Rank bloga, płeć osoby prowadzącej blog, liczba unikalnych użytkowników.

Poniżej przedstawiono blogi pogrupowane alfabetycznie według miejsc zajętych na trzystopnowym podium (złota dziesiątka, srebrna dziesiątka, brązowa dziesiątka) oraz imiona i nazwiska blogerów.

Tabela  30 wpływowych blogerów  2010 i ich blogi

Tytuł bloga (z aktywnym linkiem) Imię i nazwisko blogera Nazwa  grupy
Ak74 Artur Kurasiński Złota dziesiątka
Alicepoint Alicja Zielasko Złota dziesiątka
Antyweb Grzegorz Marczak Złota dziesiątka
Gadzinowski.Pl Jacek Gadzinowski Złota dziesiątka
Hatalska Natalia Hatalska Złota dziesiątka
Janusz Korwin – Mikke Janusz Korwin – Mikke Złota dziesiątka
Kominek   Złota dziesiątka
Kwestia Smaku   Złota dziesiątka
Mediafun Maciej Budzich Złota dziesiątka
Piotr Vagla Waglowski Piotr Waglowski Złota dziesiątka
Honorata Honey Skarbek Honorata Skarbek Srebrna dziesiątka
Kamil Scheicht Kamil Scheicht Srebrna dziesiątka
Lege Artis Olgierd Rudak Srebrna dziesiątka
Paweł Tkaczyk Paweł Tkaczyk Srebrna dziesiątka
Playr Paweł Opydo Srebrna dziesiątka
Poradnik Internauty Paweł Wimmer Srebrna dziesiątka
Runblog Mateusz Krogulec Srebrna dziesiątka
Szafa Sztywniary   Srebrna dziesiątka
Webfan Paweł Lipiec Srebrna dziesiątka
White Plate   Srebrna dziesiątka
Apple Blog Paweł Nowak Brązowa dziesiątka
Blog Alexa Alex W. Barszczewski Brązowa dziesiątka
Fashionelka Eliza Wydrych Brązowa dziesiątka
Kataryna Katarzyna Sadło Brązowa dziesiątka
Mackozer Krystian Kozerawski Brązowa dziesiątka
Moje Wypieki Dorota Świątkowska Brązowa dziesiątka
Pozytywna Kuchnia   Brązowa dziesiątka
Stanikomania   Brązowa dziesiątka
Styledigger Joanna Głogaza Brązowa dziesiątka
Zawsze Kwadrat Marcin Szymczak Brązowa dziesiątka

 Zestawienie to miało również na celu ustalenie, czy osoby zaliczone do grona wpływowych, ujawniają na swoim blogu swoją prawdziwą tożsamość. Powszechnie  panuje przekonanie, że osoba wpływowa w jakimś obszarze życia społecznego musi zapłacić cenę za swoją popularność. Tę ceną jest oczekiwanie wśród interesariuszy na uchylenie przez daną osobę rąbka swoich tajemnic osobistych. Podobnie wpływowy bloger, który decyduje się na publiczne wyrażanie swoich opinii, aspirujący do roli mentora  musi pozbyć się swojego internetowego nicka. Internauci  w tym przypadku  oprócz poznania   wirtualnych poglądów tej osoby, wyrażanych na swoim blogu chcą znać jej personalia. Nie zawsze jest to oczywiste dla wpływowego blogera. Twórca rankingu, a zarazem jedna z osób wchodzących w skład złotej dziesiątki wpływowych blogerów  występuje pod pseudonimem Kominek,  a  pozyskanie  informacji o jego prawdziwym imieniu i nazwisku wymaga spędzenia chwili czasu w wyszukiwarkach.

Analizując jakiś zbiór z natury pojawia się skłonność do ich kategoryzacji według przyjętych wzorców. Interesującym zestawieniem jest analiza treści prezentowanej na blogu i przyporządkowanie jej do określonej kategorii.  Stworzenie spójnej typologii nie jest proste, bo blogi często stanowią mieszankę różnorodnej treści. Mimo takich zastrzeżeń  podjęto próbę ustalenia  kategorii blogów, według kryterium rodzaju treści  prezentowanej na blogu. W analizowanym zbiorze wyróżniono następujące typy blogów: blog kulinarny, blog modowy, blog o marketingu, blog o internecie, blog polityczny, blog hobbystyczny, blog technologiczny, blog o prawie oraz blog sportowy. Poniżej przedstawiono blogi według przyjętej typologii.

Tabela  Struktura blogów w oparciu o  rodzaj treści  prezentowanej na blogu

Tytuł bloga  Pozycja Rodzaj treści na blogu
Zawsze Kwadrat B Blog hobbystyczny
Honorata Honey Skarbek S Blog hobbystyczny
Kwestia Smaku G Blog kulinarny
Pozytywna Kuchnia B Blog kulinarny
Moje Wypieki B Blog kulinarny
White Plate S Blog kulinarny
Alicepoint G Blog modowy
Styledigger B Blog modowy
Szafa Sztywniary S Blog modowy
Fashionelka B Blog modowy
Stanikomania B Blog modowy
Ak74 G Blog o internecie
Antyweb G Blog o internecie
Kominek G Blog o internecie
Mediafun G Blog o internecie
Playr S Blog o internecie
Poradnik Internauty S Blog o internecie
Webfan S Blog o internecie
Blog Alexa B Blog o marketingu
Gadzinowski.Pl G Blog o marketingu
Hatalska G Blog o marketingu
Paweł Tkaczyk S Blog o marketingu
Lege Artis S Blog o prawie
Piotr Vagla Waglowski G Blog o prawie
Janusz Korwin – Mikke G Blog polityczny
Kataryna B Blog polityczny
Runblog S Blog sportowy
Apple Blog B Blog technologiczny
Kamil Scheicht S Blog technologiczny
Mackozer B Blog technologiczny

 Legenda: G- zloty, S- srebrny, B-brązowy

W trzydziestce blogów znalazły się: 4  blogi kulinarne ( 1 zaliczany do złotej dziesiątki, 1 do srebrnej, 2 do brązowej) , 3  blogi technologiczne(0-G, 1-s, -2-B), 5  blogów modowych (1-G, 3-S, 1-B), 4 blogi o marketingu (2-G, 1-S, 1-B),, 7 blogów o internecie (4-G, 3-S, 0-B), 2 blogi polityczne (1-G, 0-S, 1-B), 2 blogi o prawie (0-G, 1-S, 1-B), 2 blogi hobbystyczne (0-G, 2-S, 3-B), 1 blog sportowy(0-G, 1-S, 0-B),

Blogi podobnie jak i tradycyjne strony internetowe swoją popularność zawdzięczają domenie na jakiej jest postawiony blog. Adresy stron internetowych, kończące się na .pl to w Polsce  jedna z domen najwyższego poziomu. Nazwa domeny to część sukcesu  bloga w sieci. Umieszczenie w nazwie najważniejszych słów kluczowych  ma wpływ na łatwość jej wyszukiwania. Walory strony szczególnie wzrastają gdy adres strony kończy się na .pl, .com

Tabela  Struktura blogów według  nazw domen internetowej

Tytuł bloga  pozycja .pl .com blog inne
Alicepoint G     x  
Kataryna B     x  
Lege Artis S     x  
Moje Wypieki B     x  
Poradnik Internauty S     x  
Stanikomania B     x  
Styledigger B     x  
Szafa Sztywniary S     x  
White Plate S     x  
Ak74 G   x    
Hatalska G   x    
Honorata Honey Skarbek S   x    
Kamil Scheicht S   x    
Kwestia Smaku G   x    
Antyweb G x      
Apple Blog B x      
Fashionelka B x      
Gadzinowski.Pl G x      
Janusz Korwin – Mikke G x      
Mackozer B x      
Mediafun G x      
Paweł Tkaczyk S x      
Piotr Vagla Waglowski G x      
Playr S x      
Pozytywna Kuchnia B x      
Runblog S x      
Webfan S x      
Zawsze Kwadrat B x      
Blog Alexa B       x
Kominek G       x
    14 5 9 2

Legenda: G- zloty, S- srebrny, B-brązowy

Domenę o rozszerzeniu .pl posiadało 9 blogów ( 1-G, 4-S, 4- B), Domenę o rozszerzeniu .com posiadało 5 blogów  ( 3-G, 2-S, 0- B), z domeny opartej na systemie blogowym korzystało 14 blogerów ( 5-G, 4-S, 5- B), na domenie o rozszerzeniu .eu postawion jeden blog ( 0-G, 0-S, 1- B), podobnie  jak na domena o rozszerzeniu .in ( 1-G, 0-S, 0- B)

PageRank™ jest algorytmem wykorzystywanym przez wyszukiwarkę internetową Google, określającym jakość strony internetowej w skali od 0 do 10. Na podstawie skomplikowanych obliczeń Google nadaje indeksowanym stronom określoną wartość liczbową. PageRank. PageRank™ jest jednym z elementów decydujących o ostatecznej pozycji strony wśród wyników wyszukiwania. W poniższej tabeli zaprezentowano PageRanki analizowanych blogów.

Tabela  Struktura blogów w oparciu o  ich Pagerank  wg staniu na 26.02.2011

Tytuł bloga pozycja pagerank
Mediafun G 6
Piotr Vagla Waglowski G 6
Hatalska G 6
Antyweb G 5
Janusz Korwin – Mikke G 5
Ak74 G 5
Gadzinowski.Pl G 5
Alicepoint G 5
Kwestia Smaku G 5
White Plate S 5
Paweł Tkaczyk S 5
Szafa Sztywniary S 5
Lege Artis S 5
Webfan S 5
Moje Wypieki B 5
Stanikomania B 5
Styledigger B 5
Apple Blog B 5
Blog Alexa B 5
Zawsze Kwadrat B 5
Kataryna B 5
Kominek G 4
Playr S 4
Poradnik Internauty S 4
Kamil Scheicht S 4
Mackozer B 4
Honorata Honey Skarbek S 3
Pozytywna Kuchnia B 3
Fashionelka B 2
Runblog S 0

Legenda: G- zloty, S- srebrny, B-brązowy

Pagerank- 6  uzyskały 3 blogi ( 3-G, 0-S, 0- B)  , Pagerank 5 – 18 blogow( 6-G, 5-S, 7- B), Pagerank 4  5 blogow( 1-G, 3-S, 1- B),   Pagerank -3  – 2 blogi ( 0-G, 1-S, 1- B), Pagerank – 2 ( 0-G, 0-S, 1- B) , Pagerank -0 ( 0-G, 1-S, 0- B)

Kolejna analizę przeprowadzono w oparciu o płeć blogera.

Tabela  Struktura blogów na podstawie kryterium płci blogera

Tytuł bloga  pozycja Płeć blogera
Hatalska G K
Alicepoint G K
Kwestia Smaku G K
Honorata Honey Skarbek S K
White Plate S K
Szafa Sztywniary S K
Moje Wypieki B K
Stanikomania B K
Fashionelka B K
Pozytywna Kuchnia B K
Styledigger B K
Kataryna B K
Kominek G M
Antyweb G M
Janusz Korwin – Mikke G M
Mediafun G M
Piotr Vagla Waglowski G M
Ak74 G M
Gadzinowski.Pl G M
Paweł Tkaczyk S M
Lege Artis S M
Webfan S M
Playr S M
Runblog S M
Poradnik Internauty S M
Kamil Scheicht S M
Mackozer B M
Apple Blog B M
Blog Alexa B M
Zawsze Kwadrat B M

Legenda: G- zloty, S- srebrny, B-brązowy

Kobiety prowadzą 12 blogów, co stanowi  40 proc. badanego zbioru. Natomiast mężczyźni 18 blogów, co stanowi  60 proc. badanego zbioru. Struktura blogów prowadzonych przez kobiety  ( 3-G, 3-S, 6- B). Struktura blogów prowadzonych przez  mężczyzn ( 7-G, 7-S, 4- B)

Zasięg oddziaływania bloga w tym przypadku mierzony był  liczbą unikalnych użytkowników.

Tabela  Struktura blogów na podstawie kryterium liczby unikalnych użytkowników

 Tytuł bloga  pozycja Liczba UU*
Antyweb G 976035
Kwestia Smaku G 545490
Janusz Korwin – Mikke G 349545
Apple Blog B 315850
Honorata Honey Skarbek S 222420
Ak74 G 162195
Kominek G 128265
Piotr Vagla Waglowski G 123000
Lege Artis S 121338
Gadzinowski.Pl G 103455
Mediafun G 100755
Playr S 79935
Paweł Tkaczyk S 77910
Blog Alexa B 76920
Webfan S 76770
Mackozer B 67425
Fashionelka B 52500
Pozytywna Kuchnia B 51585
Hatalska G 49290
Szafa Sztywniary S 28000
Kamil Scheicht S 26385
Zawsze Kwadrat B 17700
Runblog S 1747
Alicepoint G b.d.
White Plate S b.d.
Poradnik Internauty S b.d.
Moje Wypieki B b.d.
Stanikomania B b.d.
Styledigger B b.d.
Kataryna B b.d.

  Legenda: G- zloty, S- srebrny, B-brązowy

* liczbę unikalnych użytkowników ustalono na podstawie danych z katalogu http://www.livret.edu.pl/wycena.html

Ustalona liczba UU jest wartością szacunkową i nie koniecznie musi odzwierciedlać faktyczną wartość, ale przyjęto zasadę jednego źródła  uzyskania danych o unikalnych użytkownikach dla wszystkich blogów.

Serwisy zbudowane w oparciu o darmowe adresy, będące w istocie  subdomeną głównej domeny, nie  zostały uwzględnione  z uwagi na brak poprawności otrzymanych danych. Stąd też brak dokładnych danych o liczbie unikalnych użytkowników w blogach prowadzonych przez stajnie blogerskie.

Badanie można by prowadzić jeszcze w różnych przekrojach, chociażby taki jak: data uruchomienia bloga, ale ta nie  we wszystkich  blogach została zidentyfikowana. Zapewne możnaby też pogłębić  analizę o  zbadanie  jakości i ilości  komentarzy umieszczonych na blogu. Taki  miernik mógłby  posłużyć do oceny wpływowości bloga poprzez pryzmat przydatności dla czytelników prezentowanych na blogu treści.

Podsumowanie

Analizowane  blogi są prowadzone przez indywidualne osoby, można je śmiało określić mianem blogów prywatnych. Autor w tym przypadku jest  jednocześnie wydawcą  i  właścicielem bloga.   Z uwagi na swoją popularność  w Internecie  oceniane blogi można zaliczyć do kategorii blogów opiniotwórczych.  Wśród prezentowanych  blogów można wyróżnić blogi internetowych celebrytów, którzy swoją popularność zdobyli w blogosferze, tj.: Kominek, Kataryna; blogi uznanych ekspertów, tj.: blog Artura Kurasińskiego (AK74), blog  Grzegorza Marczaka  (AntyWeb), blog Natalii Hatalskiej (Hatalska) , blog Jacka Gadzinowskiego (Gadzinowski.PL); blogi polityków – blog  Janusza Korwina -Mikke.

Analiza prezentowanego zbioru blogów, upoważnia do konstatacji, iż najbardziej wpływowi w internecie są mężczyźni prowadzący blogi – zaliczane do kategorii internet. Natomiast kobiety królują niepodzielnie  w prowadzeniu wpływowych  blogów kulinarnych i modowych.

Zaliczanie do grona  wpływowych blogerów osób ukrywających swoją tożsamość  jest chyba nadużyciem szacunku Czytelników bloga. Nieporozumieniem jest też uwzględnianie w gronie  wpływowych blogerów osób prowadzących blogi, które zgromadziły wirtualną społeczność – poniżej 50 000 unikalnych użytkowników. Również Page Rank bloga powinien wynosić co najmniej 4

Wnioski:

Dla  większej przejrzystosci sporządzanych rankingów sfery blogerskiej i ich zobiektywizowania  celowym jest:

– Nieuwzględnianie w rankingu  wpływowych blogerów osób ukrywających swoją tożsamość.   

– Ustalenie   minimalnej widowni  internetowej na poziomie powyżej  50 000 unikalnych użytkowników.

– Określenie Page Rank-u bloga prowadzonego przez wpływowego blogera na poziomie powyżej   4.

– Włączenie do  oceny równoległej  blogów korporacyjnych a także blogow kilkuosobowych

– Podanie czytelnych kryteriów oceny blogera i jego bloga do publicznej wiadomosci

– Przyjęcie zasady dwupoziomowego wyłaniania zwycięzców: 

    –  pierwszy etap w oparciu o dane ilościowe i jakościowe dostępne przy zastosowaniu narzędzibadawczych, celem ustalenia listy nominowanych blogerów

    – drugi etap głosowanie z udziałem internautów na stronie internetowej konkursu.

Zapraszam do dyskusji. Czekam na  propozycje Szanownych  Czytelników jak oceniać blogosferę ?.

Uwagi, sugestie, opinie proszę przesyłać pod adres 24pr@24pr.pl w temacie  ” blogosfera”

Krzysztof   Krajewski 

Opracowanie własne na podstawie  http://www.kominek.tv/tt.najbardziej.wplywowi.blogerzy.2010.roku,artykuly,415.htm

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.