Twórcze malowanie zakończone sukcesem – Portal PR - 24PR




Twórcze malowanie zakończone sukcesem

22.04.2011 Kategoria: Kampania. Autor: admin
Kampania:  „Kojarzysz autyzm? Wiedza jest trendy. Na drodze stereotypowego wizerunku osób z autyzmem.”

Dnia 19 kwietnia 2011 roku, odbyła się niezwykła akcja malowania graffiti na billboardach, w której wzięło udział ponad 40 osób. Organizatorem przedsięwzięcia była Fundacja SYNAPSIS, która zaprosiła mieszkańców Warszawy, przyjaciół Fundacji, jej podopiecznych i rodziny do twórczej zabawy na rzecz autyzmu. Podjęte działania, miały przybliżyć mieszkańcom Warszawy problem autyzmu i zaangażować ich w pomoc osobom dotkniętym tym zaburzeniem.  W efekcie wspólnego malowania, powstały dwa niezwykłe projekty, które do końca kwietnia można oglądać przy ul. Słowackiego i Nowowiejskiej w Warszawie. Opiekunem artystycznym przedsięwzięcia był Szyman z Pracowni N22. Billboardy zostały udostępnione dzięki uprzejmości firmy Stroer.

Projekt składał się z dwóch części: o godzinie 12.00 młodzież z VII L.O. im. Juliusza Słowackiego przygotowywała graffiti na billboardach przy ul. Słowackiego. Natomiast o godz. 15.00 akcję powtórzono przy ul. Nowowiejskiej. W twórczym malowaniu uczestniczyli przechodnie, wolontariusze i pracownicy Fundacji SYNAPSIS. Na billboardach pojawiły się symbole i teksty, pokazujące w jaki sposób autyzm, wprowadza zmysły ludzi dotkniętych tym zaburzeniem w błąd. Przedsięwzięcie cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców Warszawy –  wielu przechodniów zatrzymywało się, aby obejrzeć graffiti i dołączyć  do artystów, próbując wspólnie z nimi wykonać murale. Powstałe prace będzie można oglądać  do końca kwietnia. 

 „Większość osób z autyzmem cierpi z powodu różnego rodzaju problemów sensorycznych. Mogą to być np. nadwrażliwość na dźwięki, ostre światło, zapachy, ale także na dotyk. Niektóre dzieci, właśnie dlatego, nie lubią przytulania, głaskania po głowie, podawania ręki na powitanie. Prowadzona przez nas akcja „Autyzm wprowadza zmysły w błąd”, ma na celu przybliżenie ludziom problemów sensorycznych osób z autyzmem. – mówi Joanna Grochowska, wiceprezes Fundacji SYNAPSIS.

 Problemy sensoryczne to tylko niewielki fragment trudności, jakie mają osoby z autyzmem. Dominujące w obrazie tego zaburzenia są problemy z porozumiewaniem się z innymi osobami i nawiązywaniem relacji. Fundacja SYNAPSIS prowadzi kampanie informacyjne na temat autyzmu od wielu lat. Nigdy jednak do tej pory, nie zostały przybliżone problemy związane z zaburzeniami sensorycznymi.

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju, który objawia się głównie w komunikacji i interakcjach społecznych. Ludzie nim dotknięci, odbierają inaczej bodźce z zewnątrz – dźwięki, zapachy, światło i dotyk, przez co ich zachowania wydają się czasem nieadekwatne, dziwaczne, czy nawet agresywne. Ale takie reakcje cały czas coś komunikują – trudności, potrzeby, lęk. Przyjmujemy więc, że autyzm mówi do nas przez cały czas. Rodziny dotknięte autyzmem, żyją często poza nawiasem społeczeństwa i zazwyczaj spędzają czas, tylko w swoim towarzystwie, jak w getcie. Czasem jest to ich wybór, czasem poczucie odrzucenia przez otoczenie.

 „Moje dziecko ma Zespół Aspergera. Chodzi do normalnego przedszkola. O zespole wiedzą nauczycielki i dyrektor przedszkola. Rodzice innych dzieci nie są poinformowani. Ja im tego nie powiem.
Boję się, że gdy ujawnię dysfunkcję syna, zostanie on kozłem ofiarnym i będzie napiętnowany, niezrozumiany i odrzucony. Syn na tyle dobrze funkcjonuje, że postaram się ukryć jego chorobę, tak długo jak to będzie możliwe…. Bardzo chciałabym tego nie ukrywać…”
– mówi anonimowo, mama dziecka dotkniętego Zespołem Aspergera.

 W części przypadków, stosunkowo wcześnie objawy autyzmu dostrzegają u dziecka rodzice  lub nauczyciele w przedszkolu. Najpoważniejszą przeszkodą w szybkim potwierdzeniu
tych przypuszczeń, oraz pomocy dzieciom dotkniętym autyzmem, jest brak elementarnej wiedzy na temat zaburzenia w środowisku lekarskim i trudny dostęp do specjalistycznych placówek, zajmujących się diagnozowaniem i terapią. W odniesieniu do autyzmu, pokutuje szereg stereotypów, których nie potwierdza nowoczesna wiedza, a które utrudniają dzieciom dotkniętym tym zaburzeniem integrację ze środowiskiem ludzi zdrowych.

 „Moja córka ma 4 lata. Diagnozę mamy od pół roku. Czekaliśmy na nią 10 miesięcy. Sama niestety musiałam szukać ośrodka i przyczyny problemu, ponieważ pediatra, czy panie w przedszkolu nie zauważały niczego niepokojącego. Tak jak i kilku logopedów, którzy kazali czekać, albo twierdzili, że mam rozwydrzone dziecko…  Nasi znajomi nic nie wiedzą o autyzmie, tak jak i my, jeszcze 2 lata temu. Dla przeciętnego człowieka, jest to zaburzenie kojarzące się z głębokim upośledzeniem. Świadomość schorzenia wśród lekarzy jest szokująco niska, jak również wiedza na temat zaburzeń somatycznych często towarzyszących autyzmowi. Niejednokrotnie, spotykałam się ze stwierdzeniem specjalistów „tego się nie leczy” w odniesieniu np. do problemów gastrycznych i innych dolegliwości mojego dziecka” – mówi mama chorego Jasia.

 Dzieci z autyzmem są często oceniane, wyłącznie poprzez pryzmat swoich trudnych zachowań, które często prowadzą do izolacji od grupy rówieśniczej w przedszkolu lub szkole. Brak rzetelnej wiedzy wśród kadry pedagogicznej, zmniejsza ich szanse na optymalny rozwój, uspołecznienie, często przyczynia sie do wtórnych problemów, takich jak trudne zachowania,  niska samoocena, stany lękowe, a w skrajnych przypadkach depresja.

 Fundacja SYNAPSIS

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.