Optymalizacja sprzedaży na rynku e-commerce – Portal PR - 24PR




Optymalizacja sprzedaży na rynku e-commerce

05.05.2011 Kategoria: Zarządzanie. Autor: admin

Wzrost zainteresowania rynkiem e-commerce oraz czynniki ekonomiczne sprawiają, że z roku na rok przybywa coraz więcej sklepów internetowych. Nie każdy nowy podmiot na rynku e-handlu rozwija się sukcesywnie, a część kończy swój żywot po kilku miesiącach funkcjonowania. Od czego to zależy? W jaki sposób optymalizować sprzedaż na rynku e-commerce, aby wyprzedzić działania konkurencji?

Najważniejszym elementem każdej sprzedaży jest określenie grup docelowych, do których zamierzamy kierować naszą ofertę. Ten etap stanowi klucz do każdego biznesu opartego na sprzedaży produktów lub usług. Prawidłowa identyfikacja potencjalnych klientów oraz dostosowanie oferty do ich oczekiwań to podstawy do dalszego rozwoju firmy. Również ważnym zadaniem jest prawidłowy dobór oraz zapoznanie się z partnerami biznesowymi, dzięki którym podmiot będzie miał szansę dystrybuować swoje produkty oraz kształtować dalszy rozwój.

Niemniej ważnym zadaniem dla początkującego sprzedawcy jest analiza otoczenia rynkowego oraz przyjrzenie się poczynaniom konkurencji. – Obecnie na polskim oraz światowym rynku e-commerce istnieje tak wiele firm, że pominięcie tego etapu nie jest możliwe – tłumaczy Marcin Trzciński, Specjalista d/s rozwoju w KurJerzy.pl. – Przed uruchomieniem jakiegokolwiek serwisu internetowego, warto przyjrzeć się konkurencyjnym portalom oraz ich potencjalnym klientom. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na takie elementy, jak: poziom zainteresowania firmami konkurencyjnymi, opinie internautów czy perspektywy rozwoju danego serwisu. Jeśli konkurenci, oferujący podobne usługi, jakie my planujemy świadczyć, cieszą się powodzeniem na rynku oraz dużą liczbą zamówień, istnieje szansa, że nasz projekt również spotka się z zainteresowaniem.

Kolejnym elementem wspomagającym zarówno sprzedaż, jak też pomagającym w wejściu nowego serwisu na rynek, jest reklama. Bardzo ważny jest sposób, w jaki reklamujemy nasze usługi. W tym miejscu należy dokonać analizy aktywności grup docelowych oraz dopasować komunikat reklamowy do oczekiwań potencjalnych nabywców. Co ważne, nie każda reklama wiążąca się z wysokimi nakładami finansowymi jest odpowiednia dla naszego serwisu. Warto sporządzić plan działań promocyjnych z uwzględnieniem zróżnicowanych przedziałów kosztowych, a w razie wątpliwości skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej lub firmy zajmującej się działaniami z zakresu Public Relations.

Po określeniu grup docelowych oraz dokonaniu analizy konkurencji, pozostaje kwestia odpowiedniego zaprojektowania samego serwisu internetowego, który od tej pory będzie stanowił podstawowe narzędzie kontaktu z klientem. Priorytetem jest przejrzysta i przystępna forma e-sklepu. Klient musi z łatwością poruszać się po naszej stronie internetowej oraz jak najszybciej odnajdywać potrzebne informacje. Dla klienta równie ważny jest także prosty system wyszukiwania oraz tzw. autosugest, czyli podpowiedź wpisywanych fraz. Warto wszystkie ważne informacje zamieścić na stronie FAQ (ang. Frequently Asked Questions), tak aby ograniczyć do minimum liczbę zapytań związanych z procesem składania zamówienia lub samą obsługą e-sklepu.

Oprócz samej estetyki oraz funkcjonalności serwisu, należy położyć szczególny nacisk na sposób kontaktu klienta ze sprzedawcą. W przypadku e-sklepów, które nie posiadają Call Center, dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie formularza kontaktowego. Mnogość zapytań kierowana drogą telefoniczną może znacznie opóźnić działalność firmy oraz szybkość reakcji Działu Obsługi Klienta na nowe zamówienia.

W celu poprawy relacji z klientem warto również zaplanować odpowiedni system przekazywania informacji o kolejnych etapach realizacji zlecenia – tłumaczy Marcin Trzciński. Należy dokonać wcześniejszej analizy potrzeb klientów i wybrać optymalne narzędzie kontaktu (np. e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna). Standardową formą i najczęściej stosowaną przez sklepy internetowej jest przekazywanie informacji pocztą elektroniczną, jednak warto uzupełnić tę formę np. o wiadomość SMS. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla firmy, lecz warto pamiętać, że zadowolony klient nie tylko wróci do naszego sklepu, ale poleci nas także swoim znajomym – dodaje Marcin Trzciński.

Artykuł przygotowany przez:
KurJerzy.pl.
www.KurJerzy.pl

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.