Nie zasuwaj w wakacje – Portal PR - 24PR




Nie zasuwaj w wakacje

22.06.2011 Kategoria: MOTO. Autor: admin

Lipiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na polskich drogach. W minionym roku, tylko w tych dwóch miesiącach, doszło do prawie 8 tys. wypadków, w których zginęło ponad 820 osób. W tym okresie szczególnie duży odsetek poszkodowanych w wypadkach stanowią dzieci. Mimo że z roku na rok na polskich drogach jest coraz bezpieczniej, Polska nadal zajmuje pierwsze miejsce w Unii Europejskiej pod względem ilości ofiar wypadków. Aby poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podejmuje szereg działań mających na celu zwiększenie świadomości kierowców na temat niebezpieczeństw związanych z szybką jazdą. Jednym z nich jest organizacja stoiska kampanii „Prędkość zabija. Włącz myślenie” na letnim festiwalu muzycznym – Heineken Open’er Festival.

Wakacje to czas podróży. Na drogach panuje wzmożony ruch, a korzystne warunki atmosferyczne skłaniają do szybszej jazdy. Z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor wynika, że dla ponad 70% kierowców warunki pogodowe są głównym czynnikiem, który decyduje o prędkości, z jaką jeżdżą. Te dodatkowe kilometry na liczniku pociągają za sobą jednak tragiczne skutki. Jak pokazują policyjne statystyki, do ponad połowy wszystkich wypadków dochodzi w dobrych warunkach atmosferycznych. Świadczy o tym również tragiczny bilans ubiegłorocznych wakacji. W lipcu 2010 roku doszło do blisko 4 tys. wypadków, w których zginęło 398 osób, a ponad 5 tys. zostało rannych. Miesiąc później liczba wypadków wzrosła do 4,1 tys., a liczba ofiar śmiertelnych przekroczyła 470. Przyczyną co trzeciego wypadku była nadmierna prędkość.

Większość polskich kierowców akceptuje przekraczanie prędkości o 10–30 km/h i nie zdaje sobie sprawy, jak tragiczne konsekwencje powoduje tak „nieznaczne” – ich zdaniem – złamanie ograniczeń prędkości. Tymczasem kierowca jadący z prędkością 75 km/h, nawet gdy zauważy przeszkodę na drodze, oddaloną o ponad 35 metrów, i zacznie gwałtownie hamować, uderzy w nią z prędkością 53 km/h.

 

Im wyższa prędkość pojazdu, tym trudniej uniknąć zderzenia.

W miesiącach letnich niebezpiecznie zwiększa się również liczba wypadków z udziałem dzieci. Wakacje to nie tylko okres wyjazdów. Dla dużej liczby dzieci to przede wszystkim czas wolny od szkoły i mniejsza ilość obowiązków, co powoduje, że na drogach i w ich okolicach pojawia się znacznie więcej najmłodszych niż w pozostałym okresie roku. W lipcu i sierpniu 2010 roku doszło do ponad tysiąca wypadków z udziałem dzieci w wieku 0–14 lat, co stanowiło 25% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach w tej grupie wiekowej.

Dużą skłonność Polaków do szybkiej jazdy dodatkowo potęguje poczucie swobody i psychicznego komfortu, który towarzyszy wakacyjnym wyjazdom, co sprzyja przekraczaniu norm i nadmiernie szybkiej jeździe. Dobra aura sprawia, że kierowcy odczuwają większą przyjemność z jazdy, czują się na drodze pewniej, a co za tym idzie, częściej rozwijają większe prędkości. Dlatego, szczególnie w tym okresie, należy uświadamiać kierowców o zagrożeniach wynikających z jazdy z nadmierną prędkością oraz prowadzić działania, które wpłyną na zmianę ich postaw w stosunku do prędkości. – uważa Andrzej Markowski, psycholog transportu.

Aby ograniczyć liczbę wypadków Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) rozpoczęła realizację kampanii społecznej „Prędkość zabija. Włącz myślenie”. Celem programu jest uświadomienie kierowcom, że za każdym wypadkiem stoją ich decyzje, a nieprzemyślane zachowania na drodze mogą prowadzić do tragicznych konsekwencji.

W ramach kampanii, na przełomie czerwca i lipca, na jednej z największych imprez muzycznych w kraju – Heineken Open’er Festival – będzie można odwiedzić stoisko „Prędkość zabija. Włącz myślenie”. Wśród atrakcji, które organizator przygotował dla odwiedzających, znajdują się między innymi:

  • specjalnie skonstruowany prędkościomierz,
  • ekspozycja pokazująca drogę hamowania przy dużych prędkościach,
  • urządzenie mające na celu pokazać, jak zawęża się pole widzenia kierowcy wraz z rosnącą prędkością samochodu,
  • specjalna aplikacja zmieniająca twarz osób odwiedzających stoisko, w taki sposób jakby wyglądała po wypadku.

 

Uczestnicy będą mogli dołączyć do myślących kierowców, podpisując deklarację „Nie Zasuwam!” Kierowcy jadący na Open’er Festival własnym samochodem mogą również aktywnie włączyć się do akcji KRBRD, biorąc udział w konkursie „Nie zasuwam. Jadę bezpiecznie na Opener’a”. Aby wziąć udział w rywalizacji wystarczy po przyjeździe na festiwal zrobić zdjęcie ekranu podsumowującego przebieg trasy w GPS i pokazać, że całą drogę jechało się zgodnie z przepisami. Kierowcy, którzy nie przekraczali prędkości otrzymają na stoisku kampanii atrakcyjne nagrody, kursy jazdy na autodromie.

Więcej informacji na temat kampanii oraz konkursu na:

  • www.prędkośćzabija.pl
  • Fanpage Włącz Myślenie na Facebook.com

http://www.facebook.com/wlaczmyslenie

 

Dodatkowe informacje o Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) to międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. KRBRD określa kierunki i koordynuje działania administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania KRBRD to: proponowanie kierunków polityki państwa w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, opracowywanie programów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zlecanie badań naukowych, inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, inicjowanie współpracy zagranicznej oraz działalności edukacyjno-informacyjnej, współpraca z organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi oraz analizowanie i ocena podejmowanych działań.

Dodatkowe informacje o programie „Prędkość zabija. Włącz myślenie”

„Prędkość zabija. Włącz myślenie” jest kampanią społeczną realizowaną przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której celem jest uświadomienie uczestnikom ruchu drogowego, że prędkość jest głównym czynnikiem mającym wpływ na tragiczne skutki wypadków drogowych. Działania prowadzone w ramach kampanii, w okresie od kwietnia do sierpnia 2011 roku, mają doprowadzić do trwałej zmiany zachowań zarówno kierowców, jak i samych pasażerów. Celem działań prowadzonych w ramach kampanii jest również kształtowanie postaw świadomego i kulturalnego uczestnika ruchu drogowego, respektującego prawo innych uczestników ruchu. Aby nagłośnić problem i zwrócić uwagę, że kwestia ta dotyka całego społeczeństwa, w kampanii wykorzystane zostaną różnorodne narzędzia komunikacyjne. Przygotowanie i realizację tegorocznej edycji kampanii „Prędkość Zabija – Włącz myślenie” powierzono konsorcjum firm: Legend Group, MEC i On Board PR.

 

*Badania zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2011 r. przez TNS Pentor. W ramach badań jakościowych zrealizowano 30 zogniskowanych wywiadów grupowych z kierowcami w wieku 18-50 lat. W ramach badań ilościowych przeprowadzono 1000 wywiadów na reprezentatywnej grupie Polaków  wieku 18+ oraz 700 dodatkowych wywiadów z kierowcami.

 

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.