Cyfrowa niedojrzałość nastolatków – Portal PR - 24PR




Cyfrowa niedojrzałość nastolatków

15.11.2011 Kategoria: Dziecko, INTERNET. Autor: admin

Najnowsze wyniki międzynarodowych badań nawyków technologicznych wśród dzieci i młodzieży
W dzisiejszym, rozwiniętym technologicznie świecie dzieci i nastolatki spędzają w internecie więcej czasu niż kiedykolwiek. Aby lepiej zrozumieć, jak wpływa to na ich życie, firma AVG Technologies, wiodący dostawca rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa internetowego i mobilnego, przygotowuje Cyfrowe Dzienniki, czyli serię badań dotyczących nawyków technologicznych w różnych grupach wiekowych.

Pojawiła się czwarta część raportu, zatytułowana Cyfrowa Dojrzałość, badającą internetową aktywność najmłodszych. Jak wynika z badań już 11-letnie dziecko korzysta z sieci w podobny sposób jak dorosły (pomijając zarządzanie portfelem akcji online czy wykonywanie przelewów). Nastolatki spędzają coraz więcej czasu w sieciach społecznościowych, intensywnie korzystając przy tym z urządzeń mobilnych, a także mocno angażując się w gry online.

W efekcie dzieci stawiane są w skomplikowanych sytuacjach społecznych i towarzyskich, które wymagają dorosłego rozumowania – mimo, że nie są jeszcze na to gotowe.
„Dzieci zaczynają korzystać z internetu w bardzo młodym wieku, więc wiele z nich rozwinęło umiejętności techniczne spotykane zazwyczaj u dorosłych. Niestety, nie idzie to w parze z dojrzałością intelektualną i emocjonalną, wymaganą przy podejmowaniu ważnych i skomplikowanych decyzji w cyfrowym świecie” – mówi JR Smith, dyrektor generalny firmy AVG Technologies. „Bardzo ważne jest, by rodzice rozumieli jaką rolę odgrywa technologia w życiu ich dzieci. Dzięki temu najmłodsi zyskają maksymalne bezpieczeństwo, a dorośli zachowają spokój ducha.”

Kto wie najlepiej?

Raport Cyfrowa Dojrzałość informuje, że tylko 8% rodziców uważa swoje dziecko w wieku 10-13 lat za lepiej zorientowane w sieci od nich. Ojcowie najczęściej twierdzą, że w kwestii internetu to oni są domowymi ekspertami – tylko 2% z nich przyznaje, że ich dzieci mogą wiedzieć więcej.

Według odpowiedzi rodziców, we wszystkich krajach objętych ankietą ponad połowa dzieci w wieku 10-13 lat posiada własny komputer (nie dotyczy Nowej Zelandii i Japonii). Oznacza to, że w większości przypadków korzystają one z internetu bez nadzoru osoby dorosłej.

Wszystko jest społecznościowe

Pomimo tego, że 92% ankietowanych rodziców uważa się za dojrzalszych użytkowników internetu niż ich pociechy, wciąż mamy się czym martwić. Zdumiewająca część z nich – bo aż 58% – przyznaje, że dziecko w wieku 10-13 lat ma dostęp do najpopularniejszych sieci społecznościowych, co jest bezpośrednim naruszeniem regulaminu serwisu Facebook, wymagającego przy rejestracji wieku minimum 13 lat.

Inne odkrycia publikowane w najnowszej części raportu:

  • 50% nastolatków w krajach anglojęzycznych (i 44% na całym świecie) korzysta z serwisów społecznościowych za pośrednictwem telefonów komórkowych.
  • Według rodziców, tylko 1 nastolatek na 20 padł ofiarą cyber zastraszania. Liczba ta waha się od 3% we Francji aż do 9% w Australii i Stanach Zjednoczonych.
  • Dwie trzecie rodziców twierdzi, że zna hasła swoich dzieci. W Stanach Zjednoczonych liczba ta sięga 78%.
  • Średnio 6 na 10 rodziców przynajmniej raz sprawdziło, czym zajmuje się ich dziecko w internecie. Najczęściej interesują się tym mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (72%) i Kanady (67%), a najrzadziej rodzice z Wielkiej Brytanii (58%).
  • Nastolatki z Włoch (90%), Czech (86%) i Wielkiej Brytanii (83%) wysyłają najwięcej wiadomości SMS, podczas gdy we Francji (61%) i Australii (62%) usługa ta jest znacznie mniej popularna.
  • 58% dzieci w wieku 10-13 zamieszkujących Wielką Brytanię korzysta z komputera najczęściej we własnym domu. Liczba ta sięga 81% w Niemczech, 69% we Francji, 49% we Włoszech, 41% w USA, 36% w Australii i 11% w Czechach.
  • Nastolatki z Wielkiej Brytanii (36%) o wiele częściej korzystają ze smartfonów niż ich rówieśnicy z USA (28%) czy Francji (16%).
  • Dzieci we Włoszech (76%) i Hiszpanii (72%) najczęściej posiadają własny komputer. Liczba ta jest najmniejsza w Nowej Zelandii (40%) i Kanadzie (53%).

„Dorośli często niedoceniają znaczenia codziennej bezpośredniej komunikacji z innymi ludźmi” dodaje Smith. „I nawet oni sami w swoim życiu towarzyskim nie zawsze radzą sobie poprawnie ze wszystkimi skomplikowanymi kwestiami. Raport Cyfrowa Dojrzałość przede wszystkim nakłania rodziców do pomagania swoim dzieciom, tak by mogły one korzystać z sieci społecznościowych w poczuciu bezpieczeństwa i nie bały się głośno mówić o spotykanych tam problemach i zagrożeniach.”

O serii Cyfrowe Dzienniki AVG

Pierwsza część Cyfrowych Dzienników AVG – wydana w październiku 2010 – nosiła nazwę Cyfrowe Narodziny i obejmowała przedział wiekowy od narodzin do 2 lat. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że przeciętne niemowlę już w wieku 6 miesięcy zyskuje swoją cyfrową tożsamość. Co zaskakujące, aż 23% procent rodziców zdecydowało się na umieszczenie w internecie skanów USG swojego dziecka. Drugi raport – Cyfrowe Umiejętności – ukazał się w styczniu 2011 i ujawnił, że u dzieci w wieku od 2 do 5 lat umiejętności techniczne coraz częściej są zastępstwem dla ogólnych umiejętności życiowych. W praktyce wiele z nich potrafi obsługiwać grę komputerową za pomocą myszki jeszcze zanim nauczy się wiązać sznurówki lub jeździć na rowerze. Badania Cyfrowy Plac Zabaw (opublikowane w czerwcu 2011) wykazały, że prawie połowa dzieci w wieku 6 do 9 lat rozmawia ze znajomymi online i korzysta z sieci społecznościowych. Wszelkie badania w ramach programu Cyfrowe Dzienniki AVG prowadzone są przez agencję Research Now na zlecenie AVG Technologies. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.avgdigitaldiaries.com/”

Dystrybutorem AVG w Polsce jest Przedsiębiorstwo Informatyczne CORE

Przedsiębiorstwo Informatyczne CORE

Producent, importer i reseller oprogramowania. Działa od 2001 roku, a jego właścicielem jest Arkadiusz Stanoszek. Produkty AVG rozprowadzane są przez siatkę ponad 1300 resellerów na terenie całej Polski, zapewniona jest pełna Polska pomoc techniczna oraz wsparcie handlowe i marketingowe

AVG

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.