Kierunki rozwoju branży internetowej – Portal PR - 24PR




Kierunki rozwoju branży internetowej

23.01.2012 Kategoria: INTERNET. Autor: 38PR

Mobilność, cloud computing i social media to tematy, które podbiły rynek internetowy w 2011 roku. Wydatki na rozwiązania mobilne, działalność w serwisach społecznościowych czy usługi dostarczane w modelu chmury rosną w tempie blisko 20% rocznie[i]. W nadchodzących latach firmy będą prześcigać się w ich wykorzystywaniu do realizacji swoich celów biznesowych i zwiększaniu przewagi nad konkurencją. Obserwujemy także dynamiczny rozwój branży e-commerce, w której na naszych oczach dokonuje się m.in. rewolucja w zakresie płatności.

Mobile first

Rosnąca popularność technologii mobilnych sprawia, że coraz częściej przy projektowaniu serwisów internetowych stosowane jest podejście „mobile first”. Oznacza to, że nowy serwis powstaje najpierw w wersji na najmniejsze urządzenie, czyli telefon komórkowy. Następnie stopniowo dodawane są kolejne elementy, które w najpełniejszej wersji widoczne są na ekranie komputera.

Rośnie także rynek samych aplikacji mobilnych. Według Nokii Polacy w 2011 roku pobierali ich miesięcznie z Ovi Store ponad milion co oznacza, że co minutę ściągaliśmy na nasze smartfony czy tablety aż 22 programy. Statystyki wskazują, że obecnie są to głównie gry, agregatory informacji czy aplikacje służące rozrywce, przewidujemy jednak wzrost popularności aplikacji dedykowanych dla biznesu m.in.: wspierających sprzedaż, mobilnych rozwiązań e-commerce czy aplikacji dla firm z sektora finansów, medycznego, turystycznego czy transportowego.

Nowe role serwisów internetowych

Jednym z najważniejszych trendów jest rosnąca rola systemów wspierających sprzedaż w tworzeniu rozwiązań internetowych dla biznesu. Serwis internetowy zaczyna być postrzegany jako jeden z wielu dostępnych interfejsów, za którym stoją zaawansowane systemy IT wspierające procesy biznesowe. Strona internetowa nie jest więc już tylko wizytówką firmy w Sieci, ale przede wszystkim narzędziem sprzedażowym, służącym do budowania bazy klientów czy procesowania leadów. Obecnie integracja strony WWW z wewnętrznymi systemami IT i procesem biznesowym staje się obowiązującym standardem.

Rozwiązania takie jak CRM, intranet czy workflow stają koniecznością nie tylko wśród nowoczesnych firm, ale także tych, które chcą obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć efektywność działania organizacji. Przewidujemy, że w najbliższych latach tego typu rozwiązania będą coraz częściej oferowane w tzw. chmurze (cloud computing), dzięki czemu spadną koszty budowy i utrzymywania systemów IT. Ponadto, systemy w chmurze będą mogły być elastycznie rozwijane w zależności od zmieniających się potrzeb firm.

Nowoczesne serwisy i aplikacje realizujące coraz więcej celów biznesowych firm muszą być także odpowiednio zaprojektowane i intuicyjne w obsłudze. W 2011 roku znacznie wzrosło zaangażowanie specjalistów od usability w procesie projektowym. Firmy, dla który Blue Services jest partnerem technologicznym, doceniają i rozumieją jak ważną rolę w etapie projektowym odgrywa makietowanie czy prototypowanie. W ten sposób powstały m.in. rozwiązania dla Kredyt Banku czy Pekao OFE. Trend ten z pewnością rozwinie się w kolejnych latach.

Branża finansowa stosuje innowacyjne rozwiązania

W 2011 roku branża finansowa zaczęła doceniać i efektywniej wykorzystywać narzędzie jakim jest serwis społecznościowy. Turecki AK Bank wykorzystał Facebook.com jako kanał do komunikacji z klientami, który dodatkowo uzupełniony atrakcyjnymi aplikacjami posłużył do skutecznej promocji produktów i usług finansowych. Przewidujemy że w ciągu najbliższych 12 miesięcy także w Polsce sektor finansów skorzysta z tego kanału komunikacji.

W branży bankowej coraz większe znaczenie przypisywane jest także systemom zarządzania finansami osobistymi. Okazuje się, że nowoczesne podejście może zrewolucjonizować przyszłość zarówno bankowości elektronicznej, jak i tradycyjnej. Znakomitym przykładem jest utworzenie w 2011 roku banku Simple.com w Stanach Zjednoczonych. W tym przypadku właśnie system PFM (Personal Financial Management) stał się jednocześnie rdzeniem konta bankowego i kołem zamachowym promocji. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku banku Citi, który zdecydował się na dostosowanie interfejsu systemu transakcyjnego, uwzględniając narzędzia do zarządzania finansami osobistymi. W Polsce nie ma jeszcze instytucji finansowej, która zdecydowałby się na wprowadzenie takiego rozwiązania do swojej oferty, jednakże Blue Services opracowuje tego typu pionierskie rozwiązanie, które stanie się innowacyjnym wyróżnikiem, a jednocześnie przewagą konkurencyjną dla jednego z banków.

Innowacje w e-commerce

Na naszych oczach dokonuje się także rewolucja w e-handlu. Przykładem może być wprowadzenie Google Wallet na rynku amerykańskim. W Europie PayPal już w tym roku planuje wdrożyć system natychmiastowych kredytów, jako rozwinięcie systemu płatności. Również nasz rodzimy rynek rozwija się bardzo dynamicznie. Firma Blue Media wprowadziła m.in. system nadzorowany przez NBP służący do realizowania przelewów międzybankowych w czasie rzeczywistym.

Ostatnie 12 miesięcy pokazało, że nowości technologiczne niezmiernie szybko można wykorzystać do skutecznej komunikacji z klientami, która w rezultacie skutkuje lepszym rozumieniem oferty oraz impulsem zakupowym. Wyzwaniem dla partnerów technologicznych firm będzie śledzenie trendów, umiejętne selekcjonowanie nowych rozwiązań oraz adaptowanie ich do potrzeb klienta, tak aby przyczyniały się do szybszej i skuteczniejszej realizacji procesów biznesowych.

Komentarz ekspercki Blue Services

Andrzej Orłowski
Media Manager
Blue Services Sp. z o.o.


[i] http://www.networkworld.com/news/2011/120211-idc-2012-253700.html

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.