Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy – Portal PR - 24PR




Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy

20.03.2012 Kategoria: Marka. Autor: admin

TNS OBOP przygotował raport „Marka w dobrej kondycji. Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy”, dotyczący konsumpcji sportów w Polsce. Raport prezentuje wieloaspektową analizę stosunku Polaków do sportu i marketingu sportowego ukazując jego racjonalne, emocjonalne oraz konsumpcyjne znaczenie.

Kompleksowy program badawczy na bazie którego powstał raport, został zrealizowany w ośmiu etapach w okresie od marca do listopada 2011 roku w ramach CONNECT TNS & NK Research Community W badaniu wykorzystano techniki jakościowe oraz ilościowe, online i offline, dzięki czemu raport prezentuje wieloaspektową analizę stosunku Polaków do sportu i marketingu sportowego ukazując jego racjonalne, emocjonalne oraz konsumpcyjne znaczenie.

Polacy zainteresowani sportem stanowią liczną i bardzo interesującą grupę potencjalnych klientów dla wielu marek. Nie tylko w kontekście nadchodzących Mistrzostw Europy w 2012 roku warto przyjrzeć się bliżej temu, co charakteryzuje podejście do sportu w Polsce. Relacje Polaków ze sportem zostały przedstawione w raporcie w czterech głównych obszarach: emocje związane ze sportem, bierna konsumpcja sportu (kibicowanie), aktywna konsumpcja sportu (uprawianie sportu), konsumpcja okazjonalna (eventowa).

Wnioski płynące z badania obalają mit, że zainteresowanie sportem w Polsce, w tym piłką nożną, nacechowane jest negatywnie. Przeciwnie, w kibicowaniu dominują pozytywne emocje, na których marki zainteresowane marketingiem sportowym mogą budować wartościowy i atrakcyjny wizerunek. Jak pokazało badanie miłośnicy sportu to osoby zazwyczaj ekstrawertyczne i otwarte na innych, chętnie kibicujące razem, w gronie przyjaciół i znajomych, zdolne kształtować nowe trendy. Choć kibicowanie to głównie domena mężczyzn, to również kobiety interesują się tym typem rozrywki, a ich związek ze sportem jest zazwyczaj bardziej złożony niż w przypadku mężczyzn, często oparty o emocje i doświadczenia.

Rys 1. Jakimi sportami się interesujesz?, N=909

Oczywiście Polaków najbardziej interesują sporty drużynowe – szczególnie piłka nożna (34%) i siatkowa (30%) oraz te wszystkie dyscypliny, w których „nasi” odnoszą sukcesy jak chociażby skoki narciarskie (21%) czy boks (14%). Jednak praktycznie każda dyscyplina posiada grono zapalonych miłośników, których charakterystyka często bardzo odbiega od przeciętnego kibica. Jest też całkiem pokaźna grupa osób, których piłka nożna, czy inne sportowe zmagania w ogóle nie interesują – to także potencjalnie interesująca grupa, do której można budować komunikację wyróżniającą się na tle spotów i sloganów marek odwołujących się do Euro 2012.

„Z badania kibiców na wielu poziomach wynika, że mamy do czynienia ze zjawiskiem przekształcania się kibica-fanatyka z lat 70. w kibica-konsumenta. To człowiek , który idąc do kina, oglądając telewizję, słuchając muzyki czy idąc na mecz jest za każdym razem konsumentem widowiska. Wyniki badania ułatwiają zrozumienie konsumentów sportu oraz umożliwiają znalezienie najlepszej drogi do nich kierowania komunikacji marketingowej. – komentuje Michał Lutostański, badacz rynku w TNS OBOP, jeden z autorów raportu.

W sprawie zakupu raportu „Marka w dobrej kondycji. Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy” oraz oferty w zakresie badań trendów sportowych prosimy o kontakt z Michałem Lutostańskim: michal.lutostanski@tnsglobal.pl

Informacje o badaniu:

Badanie „Marka w dobrej kondycji. Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy” zostało zrealizowane w następujących etapach:

Badania ilościowe:

  1. Omnibus I zrealizowany technologią CAPI – Ilościowe badanie zainteresowania sportem na reprezentatywnej próbie Polaków na próbie N=909 – czerwiec 2011
  2. Omnibus II zrealizowany technologią CAPI – Ilościowe badanie uprawianych dyscyplin sportu na reprezentatywnej próbie Polaków na próbie N=1000 – listopad 2011
  3. Badanie emocji zrealizowane technologią CAPI – Ilościowe badanie emocjonalnych potrzeb związanych ze sportem za pomocą metodologii Needscope – marzec 2011
  4. Ilościowe badanie kibiców zrealizowane technologią CAWI – Pogłębione badanie ilościowe kibiców piłki nożnej i dotyczące konsumpcji sportu wsparte analizą danych behawioralnych oraz analiza treści na portalu NK na próbie N=269 – październik 2011
  5. Segmentacja sportowa zrealizowane technologią CAWI – ilościowe badanie segmentujące osoby zainteresowane sportem na próbie N=1103 – listopad 2011

Badania jakościowe:

  1. Grupa kibiców zrealizowana techniką CAWI – Jakościowa grupa badawcza miłośników piłki nożnej wśród użytkowników portalu społecznościowego NK – sierpień-wrzesień 2011
  2. IDI z kobietami zrealizowane techniką CAWI – Pogłębione wywiady z kobietami wśród użytkowniczek portalu społecznościowego NK dotyczące zainteresowania piłką nożną – sierpień 2011
  3. Etnografia – Obserwacja uczestnicząca podczas towarzyskiego meczu Polska-Niemcy zarówno w pubach w Warszawie oraz Skierniewicach, jak i na stadionie PGE Arena w Gdańsku – 06.09.2011

Autorzy raportu:

Michał Lutostański – Socjolog, badacz rynku w Sektorze badań konsumenckich TNS OBOP, doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich SWPS, dydaktyk z zakresu filozoficznych podstaw antropologii społecznej i zaawansowanych narzędzi ilościowych w badaniach konsumenckich, specjalista do spraw subkultur młodzieżowych.

Mariola Kraszyńska – Psycholog, starsza badaczka w Dziale Badań spółki Nasza Klasa, specjalizuje się w badaniach jakościowych, obecnie w formie on-line, ma też doświadczenie w projektach ilościowych oraz ilościowo-jakościowych, realizowała projekty z różnych branż tj. FMCG, telefonia komórkowa, farby i lakiery, bankowość itd. oraz o tematyce społecznej, moderuje wywiady/grupy także z młodzieżą i dziećmi.

Raport został stworzony przy współpracy:

Konrad Magdziarz – Socjolog, Business Development Manager w firmie TNS OBOP.

Robert Zydel – Etnograf, Consumer Manager w Saatchi & Saatchi Think Tank.


O TNS

TNS doradza klientom w obszarach strategii rozwoju, zdobywania nowych rynków, innowacji, zmian wizerunku marki oraz zarządzania grupami interesu (stakeholder management), w oparciu o bogatą wiedzę ekspercką i wiodące na rynku rozwiązania. Dzięki obecności w ponad 80 krajach, TNS zna konsumentów lepiej niż jakakolwiek inna firma na świecie oraz rozumie ich indywidualne zachowania i postawy, niezależnie od gospodarczego, kulturowego czy politycznego regionu świata.

TNS jest częścią Grupy Kantar, jednej z największych na świecie organizacji zajmujących się badaniami rynku, dostarczaniem insightów oraz doradztwem.

O Grupie Kantar

Grupa Kantar jest jedną z największych na świecie organizacji zajmujących się badaniami rynku i doradztwem. Zrzeszając 13 różnorodnych specjalistycznych firm, grupa dąży do zajęcia wiodącej pozycji dostawcy najwyższej jakości insightów dla globalnej społeczności biznesowej. Grupa Kantar zatrudnia 28 500 pracowników w 100 krajach na całym świecie, we wszystkich obszarach badań i doradztwa, co pozwala na dostarczenie klientom informacji, badań i usług doradczych dotyczących każdego etapu cyklu konsumenckiego. Z usług grupy korzysta ponad połowa przedsiębiorstw znajdujących się na liście Fortune Top 500.

O TNS OBOP

TNS OBOP jest jedną z wiodących firm badawczych działających na rynku polskim. Zajmuje się dostarczaniem informacji marketingowej. Jego korzenie sięgają 1958 r., kiedy to powstał Ośrodek Badania Opinii Publicznej. W 1998 r. OBOP włączony został w struktury międzynarodowej grupy badawczej TNS. TNS OBOP, dzięki strukturze sektorowych zespołów badawczych, specjalizuje się w badaniach w sektorach: Media (badania rynku medialnego), Polling, Social & Government (badania społeczno-polityczne), Consumer (badania konsumenckie/badania rynku FMCG),Automotive (badania rynku motoryzacyjnego), Healthcare (badania rynku medycznego i farmaceutycznego), Technology (badania rynku telekomunikacyjnego i IT), Finance & Professional Services (badania rynku finansowego i business to-business).

Twoja opinia ma znaczenie – to realizowany przez OFBOR program mający na celu wzmocnienie publicznego zaufania do badań rynku i opinii. Jego zadaniem jest wyjaśnienie roli, jaką we współczesnym społeczeństwie oraz gospodarce odgrywają badania, a także zachęcenie Polaków do licznego uczestnictwa w badaniach poprzez zobrazowanie wpływu, jaki ich wyniki wywierają na otaczającą rzeczywistość.

Biuro Prasowe TNS OBOP

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.