Hasła reklamowe na święta. Powtórka z marketingowej rozrywki – Portal PR - 24PR




Hasła reklamowe na święta. Powtórka z marketingowej rozrywki

18.12.2012 Kategoria: Reklama. Autor: admin

Handel ma swoje świąteczne żniwa. Według szacunków Polacy mogą wydać na zakupy o kilka procent więcej niż przed rokiem. Czy przyciągną ich hasła reklamowe?

Hasła reklamowe w worku  Świętego Mikołaja

W grudniu  na  rynek handlowy masowo wyruszają  saneczki z dzwoneczkami. Prawie w każdym sklepie dyżuruje Święty Mikołaj. Wystrój i nastrój zmiękczają klientów. Jednak ten szczególny okres wcale nie jest łatwy dla tych, którzy tworzą hasła reklamowe. Trudno wyjść się poza utrwalony świat symboli. Promocja, obniżka, okazja – wszystko jest „świąteczne”. Prezenty pod choinkę bywają „wystrzałowe” , „ niezwykłe”  i wymarzone. Hasła reklamowe powtarzają się jak coroczne apele o kupowanie karpi żywych.  Jakby  twórcy albo ich zleceniodawcy wierzyli, że wystarczą byle jakie hasła reklamowe. Klient i tak kupi. „Wymarzone prezenty tylko w Komputronik”, Intersport pyta wprost:”Mikołaj już kupił prezenty, a Ty?” W tym gronie można zrozumieć firmę Kolter, która proponuje „wystrzałowe prezenty”. Zajmuje się dystrybucją artykułów strzeleckich i obronnych. Także sieć  Biedronka postawiła na proste skojarzenia. Seria sloganów „Święta bogate” w radość, w zakupy, w tradycję – używa przenośni, która ma pozytywną konotację. Święta, tradycja, radość, no i te zakupy. Przecież uwielbiamy kupować.

Świąteczne hasła reklamowe

Dobre hasła reklamowe powinny być zgodne z nazwą firmy, wynikać z misji i strategii, a także podkreślać główną korzyść oferowanego produktu czy usługi. Muszą posiadać unikalne cechy, które wyróżniają je na tle konkurencji. I mieć zdolność dotarcia do grupy docelowej. Czy hasła reklamowe kreowane na potrzeby działań marketingowych przed świętami spełniają te wymogi? Raczej dopasowują się do tradycyjnego systemu świątecznych symboli. Rzadko się zdarza, że hasła reklamowe zawierają bardziej wyrafinowane skojarzenia, wykorzystują dowcip czy przewrotną prowokację. Także przygotowana na ten okres reklama Invest Banku tylko pozornie jest daleka od prezentów pod choinką. Slogan „Pieniądze są tak blisko” połączono z widokiem nadmorskiego krajobrazu. Na brzegu stoi  latarnia morską. Światło latarni wskazuje drogę do domu. Pieniądze są na wyciągnięcie ręki, jak brzeg dla marynarzy. Na brzegu jest dom, w a nim bezpieczeństwo i tradycja, czyli święta.

Hasła reklamowe przegrywają z tradycją

W okresie świąt hasła reklamowe są mało oryginalne i nieatrakcyjne. Ich perswazyjność ogranicza się  do dzwonienia dzwoneczkami i powszechnego wykorzystywania tych samych odniesień symbolicznych. Tak jakby tradycja obezwładniała twórców śmielszych pomysłów. Im bliżej świąt, tym więcej reklam-życzeń. Sklep życzy spokoju i udanych ostatnich zakupów, bank  – wesołych świat, najlepiej z ich pożyczką gotówkową, a lekarz przypomina, by po spożyciu obfitego świątecznego obiadu użyć tabletki, która pozwoli się wypróżnić. Na świecie hasła reklamowe tematykę świąteczną traktują o wiele swobodniej. Czy przyjęłaby się u nas reklama firmy kosmetycznej Illamasqua? Obok siebie pokazano dwie kobiety. Jedna biała w białym ubraniu,  tylko usta podkreślone czerwoną szminką. Druga, czarna, ubrana na czarno, też z czerwonymi ustami. I slogan: „Nie marzę o białych świętach”. W Polsce po świętach zobaczymy raczej reklamę Unilevera, który reklamuje Cif  i Domestos hasłem:”Poczuj czystą radość”. W końcu po świętach trzeba posprzątać.

Jerzy Danilewicz

METAFORYKA Slogany i hasła reklamowe

www.metaforyka.pl

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.