Colliers prezentuje mapę polskich miast z potencjałem handlowym – Portal PR - 24PR




Colliers prezentuje mapę polskich miast z potencjałem handlowym

11.01.2013 Kategoria: NIERUCHOMOŚCI, Samorząd. Autor: admin

Colliers International, wiodąca firma doradcza na rynku nieruchomości publikuje podsumowanie raportu „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski”. Mapa w formie infografiki wskazuje na mniejsze miasta z najwyższym potencjałem handlowym.

Raport składa się z sześciu części, publikowanych w odstępach kwartalnych i zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności z przedziału 30 – 100 tys. Miasta zostały przeanalizowane pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia czy siła nabywcza mieszkańców. Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa wytyczająca nowe „szlaki handlowe” obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne.

W raporcie zostały ujęte następujące regiony:

  • Region centralny, województwa łódzkie i mazowieckie, (część I)
  • Region południowy, województwa śląskie i małopolskie, (cześć II)
  • Region południowo-zachodni, województwa dolnośląskie i opolskie, (część III)
  • Region wschodni, województwa podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie (cześć IV)
  • Region północny, województwa kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie (część V )
  • Region północno-zachodni, województwa lubuskie, wielkopolskie, i  zachodniopomorskie (część VI).

W regionie centralnym, w województwie mazowieckim największym potencjałem handlowym wyróżniają się Sochaczew, Pruszków, Otwock i Grodzisk Mazowiecki a w łódzkim Kutno i Zgierz.

W województwie śląskim to Racibórz i Cieszyn zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych, przy czym konurbacja górnośląska, w skład której wchodzi ponad 20 miast położonych w bliskiej odległości od siebie i dobrze skomunikowanych, została potraktowana jako jeden rynek.

W województwie  małopolskim wysokim potencjałem charakteryzuje się Nowy Targ.

Ciekawym przypadkiem jest Zakopane. Choć miasto plasuje się w grupie poniżej 30 tys. mieszkańców, liczba turystów przyjeżdżających do Zakopanego przewyższa ją kilkukrotnie. Wzmożony ruch turystyczny sprzyja rozwojowi handlu i przyciąga międzynarodowe marki.

Przygraniczne położenie województw dolnośląskiego i opolskiego analizowane w trzeciej części raportu może  wpływać pozytywnie na potencjał handlowy  miast z tych województw. Przykładem może być rozwinięty rynek handlowy w Zgorzelecu, w którym   centra handlowe kierują swoją ofertę także do niemieckich klientów. Wyjątkowym miastem jest także Lubin ze względu na bardzo wysoką siłę nabywczą mieszkańców (wyższa o ponad 30% od średniej krajowej), a także Nysa, w której na chwilę obecną brak jest nowoczesnego centrum handlowego.

Część czwarta raportu to analiza województw wschodniej części Polski: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego i świętokrzyskiego. Charakteryzują się one najniższą wartością siły nabywczej w kraju i w związku z tym planowane w tym regionie inwestycje wymagają szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do możliwości lokalnych rynków.

W województwie lubelskim na uwagę zasługują Puławy i Łuków, w podkarpackim miastem o najwyższym potencjale handlowym jest Sanok, a w podlaskim Augustów.

Część piąta raportu obejmowała województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie. Analizie poddano 13 miast tych województw, przy czym podobnie jak dla pozostałych regionów, analizowano aktualny rynek nowoczesnej powierzchni handlowej oraz czynniki społeczno – ekonomiczne. Na ich podstawie został określony potencjał handlowy miast tego regionu, przy czym tylko Giżycko  charakteryzowało się wysokim potencjałem handlowym.

Ostatnia, szósta cześć raportu, dotyczyła województw lubuskiego, wielkopolskiego i  zachodniopomorskiego. W zachodniopomorskim najwyższą ocenę otrzymały Kołobrzeg i Świnoujście. Pomijając korzystne parametry społeczno-ekonomiczne Kołobrzegu i Świnoujścia, miasta te są także popularną destynacją niemieckich pensjonariuszy, którzy korzystają z bogatej oferty sanatoryjnej obu kurortów. Poza tym, w miastach tych na dzień dzisiejszy nie ma nowoczesnego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 5 000 m2. W województwach wielkopolskim i lubuskim nie zidentyfikowano miast o wysokim potencjale inwestycyjnym.

Retail Gaps Map email PL

raport „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski”.

Colliers International

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.