40 lat kodu kreskowego GS1 na świecie – Portal PR - 24PR




40 lat kodu kreskowego GS1 na świecie

21.10.2013 Kategoria: Systemy IT. Autor: admin

GS1, neutralna, organizacja non-profit, która rozwijając i wdrażając globalne standardy wspiera współpracę pomiędzy partnerami handlowymi w 150 krajach, świętuje w tym roku swoje 40 lecie.

1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia przejrzystość w łańcuchach dostaw. Rok później został zeskanowany pierwszy kod kreskowy w USA, w Troy, Ohio. 40 lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Kodowanie produktów stało się czymś więcej niż tylko ich oznaczaniem kodem kreskowym i skanowaniem – ułatwiło rozwój globalnego handlu.

Kody kreskowe dzisiaj są już codziennością, elementem dobrze znanej technologii. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to właśnie one stały się zapowiedzą nadchodzącej ery masowego i otwartego handlu. Ich wynalezienie nie tylko zrewolucjonizowało sposób prowadzenia handlu detalicznego i wygenerowało miliardy dolarów zysków, ale także wywołało potrzebę współpracy i budowania konsensusu między dotychczasowymi konkurentami.

„GS1 odegrało ogromną rolę w kształtowaniu historii globalnego handlu przez ostatnie 40 lat, ponieważ liderzy organizacji widzieli ogromny potencjał we współpracy w zakresie standardów, którą umożliwiało zastosowanie kodów kreskowych w całym łańcuch dostaw.” – podkreśla Miguel Lopera, Prezydent GS1 & CEO.

W ciągu ostatnich czterdziestu lat, rozwiązania GS1 stały się nieodłącznym elementem procesów biznesowych u prawie 2 milionów użytkowników. To dzięki standardom GS1 ich użytkownicy mogą mówić wspólnym językiem, który nie tylko łączy ze sobą odległe geograficznie czy kulturowo przedsiębiorstwa, ale również pozwala na wykorzystanie potencjału dostępnych informacji.

Ten wszechobecny już element cywilizacji daje wiele korzyści konsumentom, ponieważ wspiera procesy sprzedaży , redukuje błędy i skraca czas oczekiwania przy kasie. Daje również korzyści właścicielom firm, ponieważ pomaga zwiększyć sprzedaż dzięki lepszej obsłudze klienta, rotacji towarów i śledzeniu zapasów.

Przykładowo we Francji, wykorzystanie kodów kreskowych umożliwia uzyskanie oszczędności w wysokości ok. 6,59% rocznych przychodów. Jest kilka innych ciekawych, mniej znanych faktów dotyczących kodów, np.:

  • Kod kreskowy GS1 nie zawiera w sobie ceny produktu. Kreski i spacje po prostu identyfikują produkt i dostarczają informacji o kraju pochodzenia, numerze partii, numerze seryjnym i dacie ważności.
  • Badania pokazują, że człowiek piszący na komputerze robi jeden błąd na 300 wprowadzonych liter. Prawdopodobieństwo błędnego odczytania symbolu kodu kreskowego wynosi pomiędzy jeden na milion a jeden na 4 miliardy skanowań.
  • Laser i skaner, który odczytuje kod kreskowy potrafi odczytać od 40 do 200 kodów na sekundę.

Kod kreskowy GS1 był pierwszym rewolucyjnym krokiem wśród aktualnie wykorzystywanych globalnych standardów. Dziś na system standardów GS1 składają się również:

  • GS1 DataBar, kolejna generacja kodu kreskowego GS1. Choć jest mniejszy od klasycznego kodu, może zawierać znacznie więcej informacji i można go umieścić na każdym pojedynczym produkcie, np. na jabłku.

Wykorzystując kod GS1 DataBar, sieć składająca się ze 100 sklepów, może wygenerować oszczędności w wysokości ok. 2,33 miliona dolarów w przypadku zastosowania go na wyrobach mięsnych czy owocach i warzywach. W Polsce można go spotkać już w Biedronce.

  • Elektroniczny Kod Produktu (EPC – Electronic Product Code) dzięki wykorzystaniu tagów RFID, pomaga zwiększyć przejrzystość i efektywność całego łańcucha dostaw i poprawić jakość przepływających informacji pomiędzy przedsiębiorcami i ich kluczowymi partnerami. Wspiera przedsiębiorców na całym świecie w zarządzaniu przesyłkami, zapasami oraz kapitałem, redukując podróbki, błędy medyczne. Jest również pomocny w zwalczaniu kradzieży poprzez tworzenie bardziej efektywnych i usprawnionych procesów w wielu sektorach. W Polsce pojawiają się pierwsze wdrożenia , głównie w branży odzieżowej.
  • Standardy GS1 eCom zapewniają jasne wytyczne do tworzenia elektronicznych dokumentów handlowych tak, aby były one bezproblemowo przesyłane pomiędzy partnerami, bez względu na język i systemy IT, którymi posługują się firmy. Elektroniczne dokumenty pozwoliły firmom zrezygnować z dokumentów papierowych, co zaowocowało skróceniem czasu dostawy średnio o 61 godzin, oszczędnościami od 12 do 18 dolarów na transakcji oraz 5% zmniejszeniem braków produktu. W Polsce elektroniczne zamówienia i faktury są powszechnie stosowane w branży FMCG od ponad 10 lat.
  • Globalna Sieć Synchronizacji Danych GS1, która zapewnia potężne środowisko dla ciągłej i bezpiecznej synchronizacji danych o produktach i pozwala firmom, które ze sobą współpracują, na stały dostęp do prawidłowych informacji w systemie.

Standardy GS1 pomagają poprawić bezpieczeństwo produktów, gdyż ułatwiają śledzenie żywności na skalę globalną bez względu na ilość przedsiębiorstw, dostawców czy na ilość granic, które przekracza produkt od powstania aż do samego konsumenta. Dzięki wspólnie stosowanym rozwiązaniom traceability ułatwiają firmom bardziej efektywne i szybsze wycofanie produktu z rynku.

Standardy GS1 zaczynają odgrywać coraz większą rolę także w Ochronie Zdrowia. Organizacja GS1 tworzy platformę współpracy dla szpitali, firm farmaceutycznych, producentów wyrobów medycznych, firm transportowych i innych, którzy rozwijając standardy chcą poprawić bezpieczeństwa pacjenta poprzez zmniejszenie błędów medycznych oraz poprawę śledzenia ruchu i pochodzenia leków i wyrobów medycznych. Kod kreskowy GS1 występuje na wszystkich lekach zarejestrowanych w Polsce od 1999 roku.

Firmy z sektora TSL zyskują przewagę konkurencyjną dzięki stosowaniu standardów GS1 do monitorowania ruchu przesyłek. Osiągają wymierne korzyści poprawiając swoją wydajność, szybkość dokonywanych operacji i zarządzanie zapasami. Stosowanie standardów GS1 pomaga również ich klientom w szybszym włączeniu się do współpracy.

Konsumenci wymagają dzisiaj aktualnych informacji o produktach. Skanując kody umieszczone na produktach będą otrzymać informacje spoza etykiety np. miejsce pochodzenia produktu, składniki, przepisy oraz etyczne aspekty procesu produkcyjnego.

Mając w pamięci ostatnie cztery dekady, GS1 chce w perspektywie kolejnych 40 lat budować świat, gdzie rzeczy i powiązane z nimi informacje przemieszczają się bardziej efektywnie i bezpieczniej z korzyścią dla przedsiębiorstw i polepszenia życia ludzi każdego dnia, na całym świecie

GS1
GS1 jest neutralną organizacją non-profit, która zarządzana jest przez jej członków. Rozwija i zarządza najbardziej znany na świecie system standardów łańcucha dostaw – wykorzystywany przez ponad milion firm w 150 krajach. GS1 jest najbardziej znane przez kod kreskowy, który przedsiębiorstwa umieszczają na produktach i który skanowany jest w punkcie kasowym (POS). Standardy GS1 to więcej niż tylko kody kreskowe. Stanowią one ramy dla przedsiębiorstw do identyfikacji, gromadzenia i udostępniania informacji, które zapewniają przejrzystość łańcucha dostaw. To gwarantuje poprawę efektywności, bezpieczeństwo i równowagę we współpracy z dostawcami, klientami i konsumentami.
www.gs1.org.

Instytut Logistyki i Magazynowania, GS1 Polska

Realizuje prace badawczo-rozwojowe i usługi doradcze podnoszące efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw i całych łańcuchów dostaw. Od 1990 roku pełni również rolę organizacji krajowej GS1 skupiającej w Polsce 20 tysięcy przedsiębiorstw. Wdraża do praktyki gospodarczej globalne standardy GS1, obejmujące kody kreskowe, elektroniczną komunikację, globalną synchronizację danych i elektroniczny kod produktu. Instytut jest także wykonawcą projektów rządowych związanych z rozwojem handlu elektronicznego i e-administracji w Polsce. Aktywnie działa w europejskiej przestrzeni badawczej będąc koordynatorem i partnerem projektów z zakresu ICT i logistyki.

www.gs1pl.org

Polska Rada Systemu GS1

Polska Rada Systemu GS1 reprezentuje interesy wszystkich uczestników systemu GS1 Polska, zarówno firm dużych jak i małych. Do głównych kompetencji rady należy ustalanie zasad uczestnictwa w systemie GS1 w Polsce oraz określanie kierunków działania GS1 Polska. Rada opiniuje również plany rzeczowo-finansowe i sprawozdania z ich wykonania. Aktualnie w Polskiej Radzie Systemu GS1 zasiadają przedstawiciele firm i instytucji: Ariadna S.A., Bakoma Sp. z o.o., BCS Polska Sp. z o.o., Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o., DHL Express (Poland) Sp. z o.o., Grupa Colian S.A., HADATAP Sp. z o.o., Jantar Sp. z o.o., Jeronimo Martins Polska S.A., Kraft Foods Polska S.A., McCormick Polska S.A, Nestle Polska S.A, NEUCA S.A., Powszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Katowicach, Praktiker Polska Sp. z o.o., Raben Polska Sp. z o.o., Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o., SKK SA, TESCO Polska Sp. z o.o., Unilever Polska Sp. z o.o., Wyższa Szkoła Logistyki.

 Instytut Logistyki i Magazynowania |

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.