JAM + hackathon, czyli jak stworzyć osiem aplikacji w dwa dni – Portal PR - 24PR




JAM + hackathon, czyli jak stworzyć osiem aplikacji w dwa dni

28.04.2014 Kategoria: E-biznes. Autor: admin

W ostatni weekend, w Poznaniu, odbyło się „ŠKODA App Days” – pierwsze na świecie połączenie dwóch nowoczesnych metod pracy nad projektami – warsztatów Design Thinking Jam i maratonu programistycznego – hackathonu.

W ramach trwającego ponad 30 godzin bez przerwy wydarzenia, osiem rywalizujących ze sobą firm stworzyło aplikacje mobilne mające uprzyjemnić rodzinne podróżowanie samochodem. Zwycięzca podpisze umowę z firmą ŠKODA na finalizację prototypu.

Wydarzenie zorganizowane zostało przez ECDF mKlaster, inicjatywę wspierającą rozwój innowacji w branży technologii mobilnych, przy współpracy ze ŠKODĄ i Poznańskim Parkiem Technologiczno-Przemysłowym, „ŠKODA App Days” rozpoczęło się ośmioma godzinami bardzo intensywnego kreatywnego myślenia, w wyniku którego powstało pięć pomysłów na aplikacje mobilne dla podróżujących rodzin. Stanowiły one inspirację dla zespołów hackathonowych, które przez 24 godziny przekładały pomysły na język programowania. Tak powstało osiem prototypów aplikacji rywalizujących o umowę z firmą ŠKODA na realizację swojego projektu.

Warsztaty 1

Aplikacje na miarę potrzeb

Tematem przewodnim wydarzenia było rodzinne podróżowanie. Pomysły na aplikacje powstały podczas warsztatów „ŠKODA App Jam” opartych na metodologii Design Thinking. Oprócz przedstawicieli hackathonowych zespołów programistycznych, brały w nich udział osoby pochodzące z różnych kreatywnych branż i środowisk, co pozwoliło na szersze spojrzenie na problem i pobudzało wspólną inwencję. Każdy zespół opracowywał pomysły dla innego przedstawiciela podróżującej autem rodziny. Charakterystyki poszczególnych osób oparto o wcześniej przeprowadzone wywiady.

Wspólna podróż, różne potrzeby

Pierwsza grupa tworzyła pomysły na rozwiązania mobilne dla dwunastolatka, który chciałby być dojrzałym i wartościowym kompanem podróży. Odpowiedzią na jego ambicje była aplikacja „ŠKODA Driver”, przypominającą symulator jazdy. Dzięki połączeniu z GPS i dodatkowym funkcjonalnościom, informowałaby go o mijanych miejscach, pokonywanych odległościach i stanowiła pierwszy krok do zostania prawdziwym kierowcą.

Drugi zespół miał pomóc trzydziestolatce, która lubi jeździć samochodem z mężem, ale wspólna, długa podróż z dziećmi to dla niej ogromny wysiłek i stres. Jej problemy miała rozwiązać aplikacja „Mistrz pakowania” pomagająca w zaplanowaniu przygotowań do wyjazdu.

Pakowanie bagaży do samochodu było z kolei bolączką trzydziestotrzylatka, który miał problem ze zmieszczeniem wszystkich przygotowanych przez żonę toreb do bagażnika. Z pomocą miałaby mu przyjść aplikacja, dzięki której po zeskanowaniu gabarytów pakunków sprawdzi czy auto ma wystarczająco dużo miejsca i jak najlepiej rozplanować ułożenie bagażu.

Kolejną personą, dla której tworzono aplikacje był aktywny senior doceniający nowinki technologiczne. Często jeździ samochodem do klientów lub wozi nim swoją wnuczkę. Za idealną dla niego zespół uznał aplikację „GiG – gadaj i graj”, która pozwala na wybór muzyki komendami głosowymi, co pozwala na włączenie piosenki bez odrywania dłoni od kierownicy i szybką reakcję na muzyczne życzenia swojej kilkuletniej wnuczki.

Ostatni zespół miał za zadanie pomóc najmłodszej osobie w rodzinie – dziesięciolatce, której podczas podróży brakuje kreatywnych zajęć i towarzystwa koleżanek. Grupa przygotowała dla niej aplikację „Travel friend” umożliwiającą tworzenie własnego wirtualnego stworzenia i wchodzenie za jego pośrednictwem w interakcje z postaciami stworzonymi przez znajomych. Co ważne, rozwijanie podróżnego przyjaciela odbywałoby się po przejechaniu kolejnych kilometrów trasy. Im dłuższa podróż, tym większa liczba punktów na koncie użytkownika.

Pomysły w języku programowania

Po ośmiu godzinach wymyślania idei aplikacji przyszedł czas na przekazanie pomysłów grup warsztatowych Jamu zespołom z hackathonu. Firmy, które zgłosiły się do udziału w wydarzeniu, inspirując się wynikami „ŠKODA App Jam”, miały 24 godziny na stworzenie prototypów aplikacji. Hackathon był prawdziwym wyzwaniem dla programistów, którzy nawet w późnych godzinach nocnych pisali kolejne linijki kodu.

Na zakończenie hackathonu grupy prezentowały prototypy aplikacji przed jury, składającym się z przedstawicieli ŠKODA Polska, ECDF mKlaster oraz ekspertów od nowych technologii. Rywalizacja była bardzo zacięta, a członkowie komisji długo dyskutowali nad wyborem najlepszej aplikacji. Zwycięzcą został zespół Whalla Labs, który stworzył prototyp aplikacji dla dzieci „Skoda Driver”. To symulator wirtualnej jazdy pomagający najmłodszym stawiać pierwsze kroki w świecie motoryzacji. Ponieważ oparty jest na realnym sygnale i mapach GPS dziecko ma możliwość w ciekawy i przystępny sposób obserwować swoją lokalizację i śledzić na bieżąco trasę. Dodatkowo, za pomocą atrakcyjnych gier i quizów, nabywa podstawowe umiejętności praktyczne, takie jak znajomość znaków drogowych, obsługa i budowa auta. – Bardzo cieszymy się, że jury zdecydowało o przyznaniu nam pierwszego miejsca, tym bardziej, że poziom przygotowanych przez grupy prototypów był niezwykle wysoki. To były naprawdę szalone dwa dni intensywnej pracy, ale też doskonałej zabawy i nauki. Bardzo wartościowe były warsztaty, które zastąpiły nam klasyczny brief. Całe wydarzenie było doskonałym doświadczeniem, dziękujemy organizatorom, że mogliśmy w nim uczestniczyć. A teraz zabieramy się do pracy nad przygotowaniem aplikacji, aby spełniała wszystkie założenia przedstawione przez nas w konkursie i już wkrótce służyła dzieciom podczas podróży – mówi Magdalena Nowak, Chief Product Officer w firmie Whalla Labs. Drugie miejsce w konkursie zajęła firma Netizens, a trzecie zespół Insys.

Sukces w dwa dni

Z efektów akcji zadowolona jest również firma ŠKODA, dla której zwycięska firma już wkrótce przygotuje gotową aplikację bazującą na nagrodzonym prototypie.

Wydarzenie było dla nas wielką niewiadomą, ale jako marka przywiązująca dużą uwagę do rozwoju innowacyjności, postanowiliśmy włączyć się w akcję. Określiliśmy tylko ogólny zarys problemu, w związku z czym do samego końca nie wiedzieliśmy, jakie jego rozwiązania zaproponują nam uczestnicy. Dlatego końcowe efekty były dla nas jeszcze większą niespodzianką, a uczestnicy zaskoczyli nas doskonałymi pomysłami i przygotowaniem prototypów w tak krótkim czasie. O zwycięstwie przeważyła bardzo dobra, rzeczowa prezentacja aplikacji, jej zaawansowanie techniczne i graficzne, połączenie w rozwiązaniu mobilnym nauki i zabawy oraz możliwość zaangażowania zarówno rodziców, jak i dzieci – mówi Michał Cabaj, kierownik ds. public relations w ŠKODA Polska.

Chociaż jeszcze nie opadły emocje po wydarzeniu, ECDF mKlaster zapowiada kolejne prekursorskie inicjatywy. – ŠKODA App Days było uosobieniem wartości, jakie chcemy przekazywać w działalności ECDF mKlaster. Wierzymy bowiem, że powstanie innowacji wymaga nowatorskich metod pracy. Pragniemy zrzeszać firmy działające w obszarze technologii mobilnych, wspierać ich rozwój poprzez organizację kolejnych wydarzeń oraz zapewnienie im niezbędnych usług, narzędzi i infrastruktury technicznej, a także możliwości współpracy z instytucjami otoczenia biznesu, aby mogli wcielać w życie nawet najbardziej nietypowe pomysły. Dziękujemy uczestnikom za ich niezwykle intensywną pracę i świetne projekty. Zachęcamy do przyłączenia się do ECDF mKlaster i brania udział w naszych kolejnych inicjatywach – mówi Mariusz Kłobucki, prezes firmy ECDF, koordynatora powiązania kooperacyjnego ECDF mKlaster.

Uczestnikami wydarzenia były firmy programistyczne – Netizens, Kiwi Group, American Systems, Rork, Design City, Insys, Moodup Labs i Whalla Labs. Rywalizowały o umowę o wartości 30 tys. zł na realizację opracowanego przez siebie projektu dla firmy ŠKODA.

Pomysłodawcą akcji jest ECDF mKlaster, a partnerami firma ŠKODA Polska, która ufundowała główną nagrodę oraz Poznański Park Technologiczno Przemysłowy, udostępniający przestrzeń i infrastrukturę techniczną. Warsztaty kreatywne przeprowadził Design Thinking Poznań. Za organizację wydarzenia odpowiadała agencja dobocom.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.