Family Office w polskim wydaniu, czyli czym jest i po co to komu? – Portal PR - 24PR




Family Office w polskim wydaniu, czyli czym jest i po co to komu?

21.05.2014 Kategoria: Przedsiębiorczość. Autor: admin

O specyfice branży, historii oraz o tym dlaczego czasami warto posłuchać specjalisty w sprawie swojej firmy rodzinnej rozmawiamy z Panią Joanna Czaplą-Nowicką, specjalistą ds. obsługi firm rodzinnych w C&N Family Office, adwokatem i coachem, która na co dzień boryka się z problemami śląskich firm rodzinnych, dbając o ich prawidłowe funkcjonowanie i właściwy kierunek rozwoju.

1. Na czym polega specyfika Family Office? Jakie ta branża ma cechy wyróżniające?

Family office to wyspecjalizowana (ale nie elitarna!) usługa o charakterze doradczym. Łączy w sobie umiejętności specjalistów z zakresu zarządzania, finansów, prawa, coachingu czy innych sfer aktywności charakterystycznych dla rodziny biznesowej. Przede wszystkim opiera się na zaufaniu i dyskrecji. Jest to niezwykle istotne z punktu wiedzenie rodziny-firmy, która powierza nam nie tylko swoje finanse, ale tak naprawdę cały swój dobytek. Niezależność, profesjonalizm oraz całościowe spojrzenie na majątek, rodzinę i firmę w dłuższym okresie czasu to cechy wyróżniające tę branżę od innych, pokrewnych. Pomiędzy klientem – rodziną biznesową a specjalistą family office nawiązuje się specyficzna relacja zakładająca towarzyszenie firmie rodzinnej w codziennych sytuacjach życia biznesowego, rodzinnego, a także udział w szczególnych wydarzeniach, jak planowanie i wdrożenie sukcesji.

Specyfika tej relacji polega na absolutnej lojalności i bezwzględnym dbaniu o interesy naszego klienta. Wynika to z faktu, iż biznes rodzinny to nie tylko przedsiębiorstwo, ale cały system rodzinny będący całością dla specjalisty family office. Wymaga to czegoś więcej niż tylko zimnego doradztwa biznesowego i prawnego, podania suchej informacji czy porady lub wyliczenia finansowego, czy sposobu przekształcenia prawnego firmy. Wymaga połączenia wiedzy, doświadczenia, wspomagania w rozwoju i wprowadzaniu zmian oraz rozumienia i szanowania emocji.

2. Jaka jest historia Family Office?

Koncepcja tego typu usług sięga VI wieku. Pojawia się wtedy postać majordomusa, która dba o majątek, koordynuje bieżące sprawy biznesowe rodziny. Dotyczyło to rzecz jasna rodzin królewskich. Z czasem funkcja ta pojawiła się w domach wyższej klasy społecznej i ewoluowała w funkcję zarządcy majątku czy administratora. Pierwszą instytucją stricte family office był House of Morgan, który powstał w 1838 roku w rodzinie Morganów. W 1882 rodzina Rockefellerów stworzyła również własne family office, które funkcjonuje po dziś dzień. Jak widać – tradycja tego typu działalności jest długa i co ważniejsze po dziś dzień odnosi sukcesy.

3. Jak wygląda rynek Family Office dziś, w Polsce?

Polska branża family office dopiero raczkuje. Składa się raczej z oferty banków, co w rzeczywistości jest jedynie propozycją doradztwa inwestycyjnego czy wealth management. Samodzielnych specjalistów jest sporo, ale głównie specjalizujących się w konkretnym zagadnieniu – brakuje systemowości i całościowego spojrzenia na rodzinny interes. Kompleksowe usługi doradcze połączone z coachingiem to unikatowa propozycja – jedyna w całym kraju. Panuje przekonanie, że polskie firmy są zbyt biedne, by korzystać z tego typu usług, ale to nie prawda. Po prostu nie należy porównywać się z zachodnimi trendami, a patrzeć na to z naszej perspektywy i realnie wyceniać usługi oraz spokojnie oceniać korzyści. Trzeba po prostu pracować dla dobra ogółu ,rodziny i myśleć dalej.

 

4. Dlaczego warto korzystać z biur Family Office? Co to oznacza dla Klienta – firmy rodzinnej?

Oznacza poznanie oraz wypracowanie szeregu sposobów funkcjonowania biznesu i rodziny, daje wsparcie nawet w przypadku wyjścia ze sfery komfortu, jakim jest rutyna i przyzwyczajenie, które załamują się przykładowo w przypadku planowania i wdrażania sukcesji. Doradca family office ma pełny przegląd spraw z perspektywy rodziny – widzi całość i wielowymiarowość zamian, dzięki czemu może podnieść wartość biznesu, bo stać go na obiektywną analizę faktów. Coach jako specjalista family office gwarantuje z kolei pełne poszanowanie celów i planów rodziny, jej lidera i poszczególnych członków.

5. Jaki zakres usług, konkretna czynność może być najbardziej problematyczna dla przedsiębiorcy rodzinnego i dlaczego może wtedy potrzebować albo powinien skorzystać z fachowej pomocy?

Tradycyjne zakres usług to trzy sfery: konsultacje w zakresie zarządzania, finansów, prawa w sprawach bieżących i nadzwyczajnych, zarząd majątkiem i działania mające na celu przekazanie go kolejnemu pokoleniu oraz doradztwo inwestycyjne. Dodatkowo może obejmować inne jeszcze kwestie, jak rozwiązywanie problemów rodzinnych z coachem, rozwój i polepszanie kompetencji z coachem, tworzenie wizerunku firmy i rodziny, budowanie i rozwijanie kapitału rodziny – kształtowanie talentów, edukacja, praca charytatywna, szukanie własnych pozytywnych ról w społeczeństwie.

Przedsiębiorca we wszystkich tych czynnościach potrzebuje pomocy ponieważ musi „pracować” z emocjami – kocha rodzinę i firmę, które albo same się zmieniają albo wymagają zmian. Każde zdarzenia – zwłaszcza nagłe i niespodziewane może być problematyczne dla dalszych losów rodziny i firmy. Mam na myśli tutaj na przykład sukcesję, zmianę formy prawnej przedsiębiorstwa, wprowadzenie wnuków do firmy ,wprowadzenie współmałżonka do firmy i określenie jego nowej roli, nagłą choroba lidera ,problemy wdowy, która zawsze była cichym bohaterem i została sama, wyrodnego syna, który nie chce pracować w firmie ojca. Scenariuszy jest wiele – rozwiązań również, dlatego warto skorzystać z rad specjalisty.

www.cnfamilyoffice.pl

Naprzód PR

 

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.