Dunlop prezentuje inspirowany przez fanów samochód wyścigowy przyszłości – Portal PR - 24PR




Dunlop prezentuje inspirowany przez fanów samochód wyścigowy przyszłości

04.08.2014 Kategoria: MOTO. Autor: admin

W ramach projektu ‘Dunlop Future Race Car Challenge’, Dunlop zebrał opinie ekspertów branżowych i fanów motosportu na temat samochodu wyścigowego przyszłości.

Kulminacją kampanii innowacyjnego projektowania jest zaangażowanie przez Dunlopa renomowanego projektanta pojazdów wyścigowych, startujących w Grand Prix i Le Mans – Sergio Rinlanda. Projektant przejrzał pomysły fanów z całej Europy na przyszłościowe systemy przeniesienia napędu, rozwiązania aerodynamiczne, hamulce i opony, a następnie połączył je w innowacyjny szkic.

Elektryczne systemy napędowe, nawigacja oparta na kamerach, zmienne kształty i brak konieczności wykorzystywania spojlerów do wytwarzania siły docisku, inteligentne opony oraz system ERS zastępujący tarcze hamulcowe – to tylko niektóre innowacyjne elementy samochodu wyścigowego przyszłości zaprojektowanego przez Sergio Rinlanda.

Dunlop Future Race Car - infografika 1

Przeniesienie napędu

Pojazd posiada cztery silniki elektryczne, które początkowo będą zainstalowane standardowo na podwoziu. W miarę postępu technologii, gdy silniki staną się lżejsze i mocniejsze, zaczną być montowane wewnątrz kół, zapewniając jeszcze większą elastyczność w projektowaniu pojazdów.

Posiadając cztery silniki, po jednym na każde koło, samochód ma możliwość niezależnego przenoszenia momentu obrotowego na poszczególne koła. Taki napęd poprawi wydajność aerodynamiczną i wydłuży żywotność opon, ponieważ koła nie będą już musiały skręcać podczas wchodzenia w zakręt.

Pierwotny projekt obejmuje pokładowy wodorowy generator z ogniwami paliwowymi i niewielki akumulator litowo-jonowy jako bufor mocy. W miarę rozwoju technologii pojawi się możliwość zastosowania pokładowego ładowania indukcyjnego. Zamknięte tory wyścigowe mogą być wyposażone w infrastrukturę ładowania indukcyjnego, która zapewni samochodom napęd bez konieczności przewożenia źródła energii, dzięki czemu pojazdy będą jeszcze wydajniejsze i lżejsze.

Adaptacyjna aerodynamika

Laminat pokrywający nadwozie pojazdu zawiera materiały piezoelektryczne. Adaptacyjna karoseria pozwoli zmieniać kształt pojazdu i redukować opór powietrza na prostych, zwiększać siłę docisku w zakrętach i kontrolować zapotrzebowanie pojazdu na chłodzenie. Ponadto zastosowanie nanocząsteczek w kompozytach zwiększy wytrzymałość nadwozia, zmniejszy jego ciężar i zwiększy bezpieczeństwo.

Kamery i małe ekrany umieszczone w kabinie zapewnią kierowcy 360-stopniowe pole widzenia, zastępując tradycyjne lusterka, co zwiększy bezpieczeństwo i zmniejszy opór.

Inteligentne opony

Dzięki zastosowaniu technologii, którą obecnie rozwija Dunlop, opony będą wyposażone w wewnętrzne czujniki, przesyłające informacje do systemów kontroli; systemy te będą dostosowywać parametry zawieszenia, przeniesienia napędu i hamowania, by maksymalnie wykorzystać możliwości ogumienia.

Dzięki inteligentnym materiałom, takim jak te zastosowane w karoserii, opony będą w stanie kontrolować własną temperaturę i ciśnienie, a także zmieniać kształt. To zmniejszy opór toczenia i opór aerodynamiczny na prostych oraz zwiększy powierzchnię kontaktu opony z drogą podczas hamowania i pokonywania zakrętów.

Ponadto opony dostosowujące się do sytuacji drogowych i środowiska nie będą musiały być wymieniane ze względu na warunki pogodowe czy zużycie – wystarczą na cały wyścig.

Systemy odzyskiwania energii

Nie będą stosowane hamulce, które marnują energię – cała energia hamowania będzie odzyskiwania i przechowywana w kołach zamachowych lub super-kondensatorach, do wykorzystania w chwilach największego zapotrzebowania na energię podczas wyścigu.

Elektronika i systemy kontroli będą na tyle zaawansowane, że kierowca przekształci się w swego rodzaju „operatora pojazdu”. Podobną ewolucję obserwujemy już od 30 lat, a kolejne 125 przyniesie jeszcze większe zmiany!

Aby zobaczyć projekt Sergio Rinlanda i dowiedzieć się więcej o samochodzie wyścigowym przyszłości, obejrzyj materiał video: https://www.youtube.com/watch?v=fhHxmmAYtik

Debata na temat przyszłości sportu motorowego trwa na Twitterze – dołącz teraz: #DunlopFutureCar

Sergio Rinland ma za sobą długą i bogatą historię w sporcie motorowym. Współpracował z kilkoma zespołami wyścigowymi, takimi jak Williams, Brabham, Sauber i Benetton, a także z Eagle-Toyota w Indycar i zespołem Opla w mistrzostwach Niemiec klasy Touring. Obecnie Sergio prowadzi własną firmę konsultingową ASTAUTO, która pracuje między innymi nad pojazdami sportowymi klasy IndyCar, GP2 i LMP. Przedsiębiorstwo ASTAUTO jest również bardzo zaangażowane w rozwój alternatywnych źródeł zasilania oraz projektów samochodów elektrycznych i hybrydowych.

 

Dunlop Future Race Car Challenge to projekt polegający na wymianie pomysłów na temat przyszłości samochodów wyścigowych i ich kształtu za 125 lat. Dunlop, we współpracy z GreenGT, BAE systems, Imperial College of London i Flybrid Automotive (należącą to Torotrak plc), nagrał krótkie filmy z pomysłami na przyszłe rozwiązania z zakresu przeniesienia napędu, aerodynamiki, hamulców i opon. Zadaniem filmów jest inspirowanie entuzjastów sportów motorowych i przyszłych projektantów do naszkicowania lub opisania swoich pomysłów na temat przyszłości poszczególnych komponentów. Po zebraniu wszystkich szkiców i pomysłów samochód wyścigowy przyszłości został opracowany przez renomowanego projektanta, Sergio Rinlanda, który połączył wybrane pomysły z własną wiedzą i doświadczeniem w profesjonalnym szkicu. Ostateczny projekt ujrzał światło dzienne 31 lipca br.

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 r. minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r. opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacji o Dunlopie można znaleźć na stronach www.dunlop.eu i www.motorsport.dunlop.eu.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w 50 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

 Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o. o.

 

Dorota Wrzeciono

Public Relations Manager

 

tel.: (22) 571 59 00

e-mail: dorota_wrzeciono@goodyear.com

Jędrzej Hugo-Bader

Biuro Prasowe Goodyear

Alert Media Communications

tel.: (22) 546 11 00

e-mail: goodyear@alertmedia.pl

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.