Jak dobrze zarządzać szkołą językową? – Portal PR - 24PR




Jak dobrze zarządzać szkołą językową?

24.09.2014 Kategoria: Zarządzanie. Autor: admin

Dziesiątki albo setki kursantów, lektorzy, kilka sal, rejestracje, opłaty, dokumenty i ciągła walka z konkurencją. Długo by wymieniać rzeczy, które składają się na życie codzienne szkół językowych w Polsce. Oto kilka wskazówek dla ich dyrektorów, którzy wciąż szukają złotego środka na przyciągnięcie słuchaczy i… opanowanie chaosu. Materiał przygotowali eksperci Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Najlepszym punktem wyjścia jest analiza obecnej sytuacji. Przeprowadzona przez pryzmat silnych i słabych stron danej szkoły, a także zewnętrznych szans i zagrożeń, pozwoli wytyczyć kierunek rozwoju placówki. Po takim zabiegu dobry manager ustala plan działania, dobiera narzędzia i konsekwentnie dąży co wyznaczonych celów.

Poznać potrzeby kursantów

Zdarza się, że komponując ofertę szkoły językowe kierują się nie tyle wnikliwą obserwacją rynku, ale zwyczajnie intuicją. Aby ustalić dokładny profil klienta i mieć pewność, że istnieje zapotrzebowanie na konkretne zajęcia językowe, warto regularnie przeprowadzać ankiety i wywiady wśród potencjalnych i aktualnych słuchaczy, a także rozmawiać na ten temat z lektorami. Zebranie i analiza danych umożliwią skuteczniejsze zabiegi marketingowe, a tym samym bardziej efektywne sprzedawanie swoich usług.

Od wszystkiego, czyli od niczego? Rola segmentacji

Informacje o potrzebach kursantów sprzyjają segmentacji oferty. Jeśli okaże się, że większość słuchaczy jest zainteresowana kursami biznesowymi albo zdobyciem certyfikatów, może zainspiruje to szkołę do wyspecjalizowania się w konkretnej dziedzinie. Segmentacja – nawet według wieku kursantów – sprzyja kształtowaniu wizerunku eksperckiego w danym obszarze i pomoże wyróżnić się na trudnym rynku.

Lektorzy wizytówką szkoły

Jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na wybór szkoły językowej przez kursanta są dobrzy lektorzy.

– Kształtowanie współpracy z nimi odbywa się już na etapie rekrutacji. Istotne jest dobranie osobowości i umiejętności lektora do profilu szkoły czy kursów. To przyczyni się do budowania satysfakcji po obu stronach i ułatwi zarządzanie placówką – zdradza Jacek Członkowski, prezes Stowarzyszenia PASE. – Istotne jest, aby na samym początku ustalić zasady współpracy i wytyczyć granice wolności. Najlepiej zamieścić postanowienia w ramowej umowie (co pozwoli uniknąć ewentualnych nieporozumień), a także regularnie sprawdzać zaangażowanie i jakość nauczania (np. za pomocą ankiet wśród słuchaczy) – dodaje.

W administracji siła

Sercem szkoły jest sekretariat. Związane z nim kwestie pochłaniają mnóstwo czasu i wymagają skrupulatności. Według Patryka Chmielewskiego, jednego z twórców LangLion – platformy do zarządzania szkołami językowymi, nieefektywna praca sekretariatu może spowodować kłopoty na każdym polu jej działania  – od planowania kursów, poprzez rekrutację słuchaczy, kontakty z lektorami czy bieżącą obsługę klientów.

Żeby dobrze zarządzać szkołą językową, trzeba mieć dostęp do najbardziej szczegółowych danych, dzięki którym będziemy w stanie podejmować odpowiednie decyzje i szybko reagować w danej sytuacji. Dotyczy to na przykład nowej rejestracji kursanta czy braku płatności z jego strony – mówi Chmielewski. Podkreśla także, że w kontekście administracyjnym kluczowe są efektywność i oszczędność – nawet źle dobrana drukarka może wygenerować setki złotych rocznie całkowicie zbędnych kosztów.

O wizerunku słów kilka

Warto również skupić się na zarządzaniu wizerunkiem szkoły – nie tylko kiedy konkurencja depcze po piętach. Należy zadbać o odświeżenie strony internetowej, ulotek, wysłać do klientów maile z najnowszą ofertą czy wyremontować sale, jeśli ich wygląd pozostawia wiele do życzenia. Obecnie, przy około 2 000 szkół językowych w Polsce, o wyborze tej najlepszej mogą zadecydować detale. Dlatego ważny jest spójny wizerunek – od nazwy szkoły i jej logo zaczynając, a kończąc na organizowaniu pokazów filmowych czy spotkań z kulturą obcego kraju. Chodzi nie tylko o stworzenie dobrej opinii o szkole, ale również codzienne dbanie o to jak jest postrzegana. Niestety część placówek zapomina o tym w ferworze codziennych zmagań.

Partner of Media sp. z o. o.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.